Aktualny utwór

Tytuł

Artysta


Podwójne podium Hyundai’a w Rajdzie Szwecji

Napisane przez dnia 13 lutego 2023

Hyundai Motorsport odnotował podwójne podium w Rajdzie Szwecji, drugiej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2023, po znakomitych wynikach wszystkich trzech załóg.

„Bogowie Prędkości” stworzyli ekscytujące widowisko, które do samego końca pełne było zaciętych pojedynków i spektakularnych odcinków, podczas których osiągi Hyundaia i20 N Rally1 Hybrid stale się poprawiały.

Na koniec ekscytującego, 18-etapowego rajdu Craig Breen i James Fulton zdobyli swoje pierwsze podium, zajmując drugie miejsce przed swoimi kolegami z zespołu, Thierry’m Neuvillem i Martijnem Wydaeghe’m.

Belgowie zakończyli ten rewelacyjny rajd na trzecim miejscu, z determinacją walcząc z przeciwnościami trudnego pierwszego dnia rajdu, kiedy to byli jedną z pierwszych załóg na nieprzetartej trasie. Wynik oznacza już 50. podium Neuville’a w barwach zespołu Hyundai Motorsport, z którym zalicza właśnie dziesiąty sezonie startów w WRC.

Esapekka Lappi i Janne Ferm, którzy na początku weekendu walczyli o podium, ukończyli zawody na siódmym miejscu; załoga nadrobiła sporo czasu – po tym jak na siedem minut utknęła w zaspie śnieżnej w sobotnie popołudnie – i zakończyła rajd zdecydowanym zwycięstwem w Power Stage.

Niedzielny plan obejmował kolejne przejazdy 26,48-kilometrowego etapu Västervik oraz 10,08-kilometrowego Umeå Sprint, który po raz pierwszy był miejscem nocnej rywalizacji w sobotni wieczór. Wszystkie trzy załogi chciały ukończyć rajd w dobrym stylu, wykazując konkurencyjne tempo przez cały czas trwania imprezy.

Neuville odniósł kolejne zwycięstwo podczas 17. odcinka specjalnego, w drugim przejeździe Västervik, prowadząc Hyundaia do zdobycia miejsc 1–2, z Breenem za plecami. Kierując się do Power Stage, zespół wyznaczył sobie trzy cele: zapewnić Lappiemu pozycję do walki o maksymalną liczbę punktów podczas przejazdu Umeå Sprint, zapewnić sobie podwójne miejsce na podium oraz wesprzeć rywalizację Neuville’a w klasyfikacji kierowców, awansując go w tabeli.

Aby to zrobić, zespół podjął taktyczną decyzję o zamianie pozycji Neuville’a i Breena przed Power Stage – to strategia, którą omówiono z obiema załogami. Niewielkie różnice czasowe w klasyfikacji rajdu oznaczały, że nic nie było pewne na ostatnim etapie, ponieważ Breen również musiał bronić się przed Kalle’m Rovanperą, zajmującym czwarte miejsce, a Neuville potrzebował czystego etapu, aby utrzymać drugie miejsce.

Ostatecznie wahadło przechyliło się z powrotem na korzyść Breena, który odzyskał swoją pierwotną pozycję. W międzyczasie Lappi potwierdził tempo, wygrywając Power Stage i zapewniając, że wszystkie trzy załogi sięgnęły po zwycięstwa oesowe w Rajdzie Szwecji; zdobywając w sumie dziesięć najlepszych czasowe, często zajmując dwa pierwsze miejsca.

Powrót do walki na czele stawki WRC był absolutnie genialny. Wiele razy mówiłem w ten weekend, że tęskniłem za tym uczuciem, ale powrót po trudnym okresie i zdobycie podium jest jak nierealne. To także pierwsze podium Jamesa, co jest dla niego fantastyczne. Możemy być bardzo dumni z tego, co osiągnęliśmy tutaj, w Szwecji. Ogromne podziękowania dla zespołu za wiarę w nas i dla Jamesa za bezbłędną pracę. Nie mogę się doczekać powrotu z tym niesamowitym zespołem i samochodem – powiedział Craig Breen

Po trudnym piątku, kiedy byliśmy jednymi z pierwszych na nieprzetartej trasie, nie spodziewałem się tak świetnego wyniku. Nasze przygotowania do imprezy były ograniczone, ponieważ byłem chory w trakcie testów przed rajdem, więc trzecie miejsce jest niesamowite. To był mocny rajd dla naszego zespołu, w którym wszystkie trzy załogi wykazały się świetnymi osiągami. Craig i James zajęli drugie miejsce, a Esapekka i Janne sięgnęli po pięć punktów na Power Stage, więc z weekendu możemy wyciągnąć wiele pozytywów – mówi Thierry Neuville

Z tego weekendu można wyciągnąć wiele pozytywów. Mieliśmy dobre przygotowanie do rajdu i chociaż wynik nie jest taki, jak chcieliśmy, to nie brakowało nam osiągów. Drugie miejsce byłoby dla nas możliwe w ten weekend, więc musimy być z tego zadowoleni, zwłaszcza po tym, co wydarzyło się wczoraj. Celowaliśmy w najlepszy czas na Power Stage. Nie sądziłem, że zrobiliśmy wystarczająco dużo, ale ostatecznie osiągnęliśmy to i zdobyliśmy kilka dodatkowych punktów. Musimy na tym bazować przed Meksykiem, nawet jeśli będzie to zupełnie inny rodzaj rajdu –  powiedział  Esapekka Lappi

To dla nas świetny sposób na ukończenie Rajdu Szwecji, który był co najmniej bogaty w wydarzenia. W czwartek mieliśmy trudny start, ale od piątku nabraliśmy rozpędu. Odnieśliśmy 10 zwycięstw na odcinkach specjalnych z 18 możliwych, co pokazuje, że nasz zespół, samochód i załogi były bardzo konkurencyjne. Punktem zwrotnym był niestety sobotni 13. etap, na którym straciliśmy szansę na podium Lappiego przez incydent, który również spowolnił Craiga. Zmieniliśmy strategię Esapekki od tego momentu, aby skupić się na Power Stage i wspaniale było zobaczyć, jak ten plan się dzisiaj rozwija, a on zdobywa maksymalną liczbę punktów. W tym samym czasie podjęliśmy próbę wywindowania Thierry’ego w tabeli. Sięgnęliśmy po tę strategię, decydując się na punkty karne dla Craiga. Jednak nie wyszło zgodnie z planem – Bogowie Prędkości zdecydowali dzisiaj inaczej i całkowicie to szanujemy. Wszyscy wciąż się uśmiechamy, w tym Thierry, który fantastycznie powrócił do rywalizacji. Od początku był w tyle z wielu powodów, więc powrót na podium to dla niego wspaniała historia. Craig był po prostu wspaniały przez cały weekend, jeśli chodzi o jego szybkość i wydajność, ale także jego podejście do zrozumienia sytuacji zespołu. Reasumując: świetny wynik zespołowy – podsumowuje Cyril Abiteboul Szef zespołu Hyundai Motorsport

Sezon 2023 przenosi się do Meksyku, na trzecią rundę mistrzostw i pierwszą na szutrze. Rajd Meksyku powraca do kalendarza WRC po raz pierwszy od 2020 roku i ponownie odbędzie się w León, na północny zachód od Mexico City

Klasyfikacja końcowa – Rajd Szwecji

O. Tänak/M. Järveoja | Ford Puma Rally1 Hybrid | 2:25:54.5
C. Breen/J. Fulton Hyundai | i20 N Rally1 Hybrid | +18.7
T. Neuville/M. Wydaeghe | Hyundai i20 N Rally1 Hybrid | +20.0
K. Rovanperä/J. Halttunen | Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid | +25.1
E. Evans/S. Martin | Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid | +1:24.0
P. L. Loubet/N. Gilsoul | Ford Puma Rally1 Hybrid | +5:59.0
E. Lappi/J. Ferm | Hyundai i20 N Rally1 Hybrid | +7:42.4
O. Solberg/E. Edmondson | Škoda Fabia RS | +7:48.1
O. Veiby/T. Eriksen | Volkswagen Polo GTI | +8:30.4
S. Pajari/E. Mälkönen | Škoda Fabia RS | +9:03.2