Porsche wygrywa burzliwą próbę przed Le Mans

Written by on 18 sierpnia 2020

W szóstej rundzie Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC) na belgijskim torze Spa-Francorchamps zespół GT Porsche odniósł swoje drugie zwycięstwo w tym sezonie. Aktualni mistrzowie świata w klasie GTE-Pro, Kévin Estre z Francji i Michael Christensen z Danii, wygrali wyścig za kierownicą Porsche 911 RSR numer 92.

Mimo chaotycznej rywalizacji – w ulewny deszcz i z trzema fazami samochodu bezpieczeństwa – fabryczna ekipa przez cały czas zachowywała spokój. Doskonała taktyka i wysokie kompetencje kierowców sprawiły, że ceniona załoga producenta samochodów sportowych ze Stuttgartu po starcie z pole position zajęła pierwsze miejsce. Włoch Gianmaria Bruni i jego austriacki kolega z drużyny Richard Lietz w bliźniaczej maszynie o mocy około 515 KM, z numerem startowym 91, dojechali na piątej pozycji. W kategorii GTE-Am doświadczony zespół klientów Dempsey-Proton Racing ukończył wyścig na drugim miejscu.

Na krótko przed rozpoczęciem próby przed najważniejszym wydarzeniem sezonu – 24-godzinnym maratonem Le Mans – z nieba nad belgijskimi Ardenami spadł rzęsisty deszcz. Ulewa zalała tor wyścigowy do tego stopnia, że 6-godzinny wyścig musiał rozpocząć się za samochodem bezpieczeństwa. Gdy deszcz ustał, a rywalizacja rozgrzała na dobre, fabryczni kierowcy odkryli, że ich Porsche 911 RSR nie mają dostatecznej przyczepności. Dopiero kiedy tor zaczął wysychać, obie załogi zaczęły nadrabiać zaległości. Kolejny ulewny deszcz w pierwszej połowie wyścigu zaowocował drugą fazą samochodu bezpieczeństwa, a obie maszyny GT z Weissach znowu „zgubiły” trakcję. Gdy po 3 godzinach wyścigu na niebie ponownie pojawiło się słońce, nowe 911 RSR mogło wreszcie zaprezentować swoje mocne strony. Christensen i Estre robili kolejne szybkie zmiany, a sprytna taktyka zespołu pomogła im wrócić do czołówki. Bruni i Lietz brali udział w zaciętej walce między fabrycznymi zespołami i nie byli w stanie znacząco awansować.

W generalnej klasyfikacji plasująca się na drugim miejscu fabryczna ekipa Porsche zdołała zmniejszyć dystans do lidera, a w tabeli kierowców obrońcy tytułu Estre i Christensen „wskoczyli” na drugie miejsce.

W klasie GTE-Am zespół klientów Dempsey-Proton Racing wywalczył swoje pierwsze w tym sezonie miejsce na podium. Christian Ried (Niemcy), Riccardo Pera (Włochy) i fabryczny kierowca Porsche Matt Campbell (Australia) zajęli drugą lokatę. Na szczególną uwagę zasługuje występ młodego Australijczyka, który w imponującym stylu pokonał groźną konkurencję. W końcowej fazie wyścigu wykrzesał pełen potencjał Porsche 911 RSR z roku modelowego 2017 i przypuścił kolejny atak. Na mecie zabrakło mu zaledwie 2,898 sekundy do zapewnienia sobie pierwszego zwycięstwa w sezonie. Dwie około 510-konne 911 wystawiane przez zespół Project 1 zajęły czwarte i szóste miejsce, a drugie 911 RSR w barwach Dempsey-Proton Racing dojechało jako piąte. Gulf Racing zakończył szóstą rundę sezonu FIA WEC 2019/2020 na 10. pozycji.

Siódma runda mistrzostw FIA WEC zostanie zorganizowana w dniach 19 i 20 września w Le Mans we Francji, gdzie na 13,6-kilometrowym torze w Sarthe odbędzie się 88. edycja legendarnego 24-godzinnego maratonu.

Wynik wyścigu

Klasa GTE-Pro

  1. Christensen/Estre (Dania/Francja), Porsche 911 RSR nr 92, 135 okrążeń
  2. Sorensen/Thiim (Dania/Dania), Aston Martin Vantage nr 95, 135 okrążeń
  3. Lynn/Martin (Wielka Brytania/Belgia), Aston Martin Vantage nr 97, 135 okrążeń
  4. Calado/Pier Guidi (Wielka Brytania/Włochy), Ferrari 488 GTE nr 51, 135 okrążeń
  5. Lietz/Bruni (Austria/Włochy), Porsche 911 RSR nr 91, 135 okrążeń
  6. Rigon/Molina (Włochy/Hiszpania), Ferrari 488 GTE nr 71, 135 okrążeń

Klasa GTE-Am

  1. Perrodo/Collard/Nielsen (Francja/Francja/Dania), Ferrari 488 GTE nr 83, 134 okrążenia
  2. Campbell/Ried/Pera (Australia/Niemcy/Włochy), Porsche 911 RSR nr 77, 134 okrążenia
  3. Yoluc/Eastwood/Adam (Turcja/Irlandia/Wielka Brytania), Aston Martin Vantage nr 90, 134 okrążenia
  4. Perfetti/Hörr/Cairoli (Norwegia/Niemcy/Włochy), Porsche 911 RSR nr 56, 134 okrążenia
  5. Giraudi/Sanchez/Legeret (Włochy/Meksyk/Szwajcaira), Porsche 911 RSR nr 88, 134 okrążenia
  6. Keating/Fraga/Bleekemolen (USA/Brazylia/Holandia), Porsche 911 RSR nr 57, 134 okrążenia
  7. Wainwright/Barker/Watson (Wielka Brytania/Wielka Brytania/Wielka Brytania), Porsche 911 RSR nr 86, 134 okrążenia

Current track

Title

Artist