Aktualny utwór

Tytuł

Artysta


W turyńskim Lingotto Olivier Franҫois, prezes marki Fiat, zaprezentował Nową 500 3+1 i całą gamę Nowej 500.

Napisane przez dnia 28 października 2020

Po prezentacji, 4 marca br., Nowej 500 „la Prima” cabrio, a następnie, 8 czerwca br., wersji hatchback, nastał ważny moment dla zakończenia projektu Nowej 500.

W galerii sztuki Pinacoteca Agnelli w Lingotto w Turynie, Olivier Franҫois, prezes marki Fiat, przedstawił całą gamę 500, już gotową do wprowadzenia na rynek, wraz z Nową 500 3+1 „la Prima” Opening Edition, trzecim rodzajem „nadwozia” Nowej 500, uzupełniającym wersję cabrio i hatchback.

Witamy wersję 3+1.
Zapoczątkowany dwa lata temu projekt „Nowa 500” zaangażował swoją pozytywną energią całą markę Fiat, wnosząc ze sobą dynamikę i kreatywność niespotykane od 1957 i 2007 roku. Umożliwiło to projektantom i inżynierom Fiata spojrzenie w przyszłość, przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości obecnego sukcesu 500.
Stąd naturalnym było zaprojektowanie samochodu oferującego więcej wersji „nadwozia”, jak cabrio i hatchback, ale to nie wszystko. By towarzyszyć ewolucji oczekiwań Klienta Fiata 500, należało pójść dalej, aby odpowiedzieć na zmieniające się, dojrzewające wymagania Klientów, a ich nawyki, które uległy zmianie. Młoda dziewczyna czy młody chłopak, którzy po całym dniu pracy wyskakiwali swoją 500 zabawić się „na miasto”, to teraz „pracująca mama lub tata”, którzy rano przed pracą zawożą dzieci do szkoły, a po południu odprowadzają na zajęcia taneczne lub lekcje języka obcego, nie zapominając o własnych planach. Ten Klient zatem, to teraz rodzina potrzebująca lepszego dostępu do wnętrza samochodu, który nadal jest nowoczesny tak, jak tylko może być 500. I tu właśnie pojawia się Nowa 500 3+1. Całkiem nowa, w pełni elektryczna i wyposażona w dodatkowe drzwi. Ale to jest wciąż 500.


Projektanci Centrum Stylu pracowali nad inteligentnym rozwiązaniem o identycznych wymiarach, jak w przypadku wersji cabrio i hatchback, ale małymi drzwiami ułatwiającymi dostęp do tylnej kanapy. Podobnie jak w pierwszej 500 w 1957 roku, w której drzwi były zamocowane na zawiasach z tyłu: powrót modelu do korzeni w owocnym dialogu między przeszłością a przyszłością. Wynikiem tych prac jest nowe nadwozie, uzupełniające wersje hatchback i cabrio o niezmienionych wymiarach i tym samym stylu.

Trzecie „małe drzwi” otwierają się w przeciwnym kierunku i, dzięki braku słupka drzwi, umożliwiają wygodne wejście do samochodu, łatwiejszy załadunek dużych przedmiotów czy szybkie i proste umieszczenie dziecka w foteliku lub na podstawce. Po ich zamknięciu, nie widać żadnej różnicy w stosunku do innych 500: ten sam styl, te same wymiary. To wszystko przy zwiększeniu masy zaledwie o 30 kg, bez uszczerbku dla zachowania samochodu na drodze lub zużycie paliwa.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, warto zauważyć, że „małe trzecie drzwi” można otworzyć tylko wtedy, gdy przednie drzwi są już otwarte, zapobiegając w ten sposób przypadkowemu otwarciu drzwi przez pasażerów na tylnej kanapie.

Dzięki „3+1” model 500 ma pozostać dla Klientów, którzy zmienili swoje zwyczaje i wymagania, ale nie gusty. Dla Klientów, którzy nie chcą rezygnować z piękna i uroku, jaki niesie ze sobą Fiat 500, idealnym wyborem jest Nowa 500 3+1. Dzięki przemyślanemu rozwiązaniu w postaci trzecich drzwi, każdy może zabrać ze sobą wszystkie swoje pasje bez kompromisów w kwestii stylu, korzystając jednocześnie z funkcjonalności, jaką oferuje Nowa 500 3+1.

Launch edition: Nowa 500 3+1 „la Prima”.
Podobnie jak miało to miejsce w przypadku wersji cabrio i hatchback, również Nowa 500 3+1 pojawi się na rynku w wersji „la Prima” Opening Edition, wyróżniającej się stylem, ekskluzywnością, technologią i łącznością.

Styl. Bez wątpienia to 500 i jako taka nie może zapomnieć o stylu i dbałości o szczegóły.

Ekskluzywność. Nowa 500 3+1 „la Prima” wyróżnia się szeregiem ekskluzywnych detali: reflektory „full led” ze wzorem „Infinity”, dwukolorowe 17-calowe obręcze kół o diamentowym szlifie oraz chromowane wstawki w oknach i panelu bocznym. Premierowa wersja oferuje ponadto fotele, deskę rozdzielczą i kierownicę obite skórą ekologiczną, monogram Fiata na fotelach, dwukolorową kierownicę i ekskluzywną plakietkę „la Prima” na słupku. Jeśli chodzi o komfort: fotele przednie regulowane w sześciu płaszczyznach, dywaniki, elektrochromatyczne lusterko wsteczne i czujniki parkowania 360° z widokiem „Drone View”.

Technologia. „la Prima” jest wyposażona w najbardziej zaawansowane dostępne systemy ADAS:

Inteligentny adaptacyjny tempomat (iACC) i system kontroli toru jazdy,
System rozpoznawania znaków drogowych,
System autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją rozpoznawania pieszych i rowerzystów,
System kontroli prędkości,
System kontroli pasa ruchu,
Wysokiej rozdzielczości kamera cofania z dynamicznymi liniami siatki,
Czujniki parkowania 360° i czujniki ultradźwiękowe do monitorowania martwego pola,
Automatyczne włączanie reflektorów
Połączenia alarmowe,
Elektryczny hamulec postojowy.
Nowy model oferuje w standardzie również automatyczną klimatyzację, kluczyk w kształcie kamyka, funkcję szybkiego ładowania o mocy 85 kW i w kabel Mode 3 o mocy 11 kW przeznaczony do ładowania prądem zmiennym na publicznych stacjach ładowania.
Samochód jest oczywiście wyposażony w system autonomicznej jazdy na poziomie 2, który po raz pierwszy pojawił się w samochodzie miejskim.

Łączność. Nowy system multimedialny UConnect 5: 7-calowy wyświetlacz TFT, radio cyfrowe z nawigacją i z 10,25-calowym ekranem dotykowym, bezprzewodowy CarPlay/Android Auto, Uconnect Box (moduł telematyczny umożliwiający korzystanie z usług połączonych) oraz bezprzewodowa ładowarka do smartfonów.

Podobnie jak w Opening Edition, również nadwozie w wersji 3+1 będzie dostępne w wersjach PASSION i ICON.

Gama nowej 500: ACTION, PASSION i ICON, gotowe zrewolucjonizować mobilność elektryczną.
Prosta, kompletna i bogato wyposażona. Oto nowa gama 500. Trzy poziomy personalizacji (Entry-Level, Mid-Range i High-End), nazwane odpowiednio ACTION, PASSION i ICON i mające konkretną misję, oferujące najlepsze technologie, łączność i bezpieczeństwo. Wiele innowacyjnych funkcji, unikalnych w segmencie samochodów miejskich.
A ponieważ mobilność elektryczna „według 500” jest w zasięgu ręki każdego Klienta, cała gama jest zgodna z nowymi wymaganiami kierowców. Nowy Fiat 500 to zatem samochodem, za kierownicą którego możemy wjechać na drogę zmian.

Nowa 500 ACTION: demokratyzacja mobilności elektrycznej.
Nowa 500 w wersji podstawowej to idealny elektryczny samochód miejski, przeznaczony dla Klientów często poruszających się po mieście, wjeżdżających do centrum i do stref ograniczonego ruchu, dla tych, którzy pokonują średnio 50 km dziennie i preferują dynamiczną mobilność, która zwraca uwagę na koszty.
500 ACTION jest wyposażona w silnik elektryczny o mocy 70 kW, który przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 sekundy i osiąga prędkość do 135 km/h.
Nowa 500 ACTION jest przeznaczona dla młodych Klientów prowadzących intensywny tryb życia i podróżujących codziennie na krótkich trasach, którzy potrzebują samochodu przyjaznego dla środowiska oferującego zasięg odpowiedni do jazdy po mieście i optymalne bezpieczeństwo, uzyskane dzięki systemom ADAS.

ACTION to idealny samochód dla „milenialsów” będących fanami alternatywnej mobilności, takiej jak „car-sharing”.

Nowa 500 ACTION wyposażona jest w akumulator litowo-jonowy o pojemności 23,8 kWh zapewniający zasięg ponad 180 km wg cyklu WLTP lub ponad 240 km podczas jazdy po mieście. Przy założeniu, że codzienne pokonujemy średnio poniżej 50 km, nową 500 wystarczy ładować co kilka dni.

Głównym problemem Klientów pragnących przejść na samochody elektryczne, jest czas ładowania, dlatego też Nowa 500 ACTION jest wyposażona w system szybkiego ładowania o mocy 50 kW umożliwiający bardzo szybkie naładowanie akumulatora. Przykładowo, aby zgromadzić rezerwę energii wystarczającą na potrzeby dziennego przebiegu (około 50 km), potrzeba mniej niż 10 minut, czyli mniej więcej tyle samo ile zajmuje wypicie kawy w kawiarni. System szybkiego ładowania oferuje również opcję ładowania samochodu w nocy w domowym garażu lub w ciągu dnia, gdy jesteś w pracy, za pomocą kabla ładującego Mode 2 (o mocy 3 kW) znajdującego się na wyposażeniu samochodu. Gniazdo Combo 2 umieszczone z tyłu po prawej stronie samochodu umożliwia ładowanie zarówno prądem zmiennym, jak i stałym. Do ładowania w domu lub na stacjach publicznych Klienci mogą również dokupić kabel ładujący Mode 3 do prądu trójfazowego o mocy 11 kW lub ładowarkę typu Wallbox oferowaną przez Mopar.


Zaprojektowana z myślą o młodych Klientach, Nowa 500 ACTION ma w standardzie wszystkie systemy ADAS niezbędne do jazdy po mieście, jak system wykrywania zmęczenia kierowcy do monitorowania poziomu jego koncentracji, system autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją rozpoznawania rowerzystów i pieszych, system kontroli toru jazdy, system ostrzegający kierowcę o konieczności powrotu na pas ruchu w przypadku wykrycia dryfowania po trajektorii oraz system rozpoznawania znaków drogowych, który odczytując je i zaleca prawidłową prędkość jazdy. Natomiast, w zakresie łączności, Nowa 500 ACTION jest wyposażona w system multimedialny przeznaczony dla tych, którzy zawsze pragną pozostać w kontakcie. Chodzi o „smart audio” składający się z uchwytu na smartfona, ergonomicznej podstawy do zamocowania smartfona zarówno w pionie, jak i w poziomie, połączenia Bluetooth, dzięki któremu smartfon łączy się z wbudowanymi głośnikami Nowej 500 oraz specjalnej aplikacji umożliwiającej idealne użytkowanie i interakcję z samochodem. W ten sposób smartfon staje się centralnym punktem systemu multimedialnego samochodu.


Jeśli chodzi o wygląd nadwozia, ACTION ma reflektory halogenowe i 15-calowe felgi. We wnętrzu, dzięki licznym nowinkom technologicznym, wersja Entry oferuje wyposażenie, które do niedawna można było dostępne jedynie w samochodach z wyższej półki. Począwszy od przycisku automatycznego uruchamiania i elektrycznego hamulca postojowego po 7-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT umieszczony przed kierowcą, który w Nowej 500 zastępuje tradycyjny zestaw wskaźników. Na tym ekranie kierowca widzi wszystkie najważniejsze dane dotyczące samochodu, w tym zasięg i stan naładowania akumulatora. Nowe wyposażenie wnętrza obejmuje ponadto czarną deskę rozdzielczą i fotele pokryte tapicerką z przędzy Seaqual w geometryczny motyw jodełki ozdobione srebrnymi przeszyciami.

Nowa 500 PASSION: elektryczna mobilność staje się modna.
Środkowa wersja Nowej 500 przeznaczona jest dla Klientów pragnących nadążać za duchem czasu oraz Klientów poszukujących zrównoważonego rozwoju i najnowszych technologii.
Nowa 500 PASSION oferuje wzorcowy zasięg ni tylko w segmencie samochodów miejskich: 320 km w cyklu WLTP, który można zwiększyć do 460 km, jeśli jeździmy tylko po mieście. Samochód jest wyposażony w funkcję szybkiego ładowania o mocy 85 kW, umożliwiającej naładowanie akumulatora do 80% w 35 minut lub zgromadzenie rezerwy energii wystarczającą na pokonanie 50 km, czyli średniego dziennego dystansu, w około 5 minut. Wersja wyposażeniem PASSION, oprócz wyżej wymienionych systemów ADAS ma jeszcze tempomat („Cruise Control”).

Szybkie ładowanie, ale także szybkie parowanie: zaraz po wejściu do samochodu smartfon łączy się z samochodem w mniej niż 5 sekund. Na zamówienie, również ładowanie telefonu może odbywać się bezprzewodowo, wystarczy umieścić telefon komórkowy na bezprzewodowej podstawce ładującej („wireless charging pad”) w specjalnej wnęce obok kierowcy.
Wersja PASSION wyróżnia się stylizowanymi 15-calowymi felgami z dwukolorowym błyszczącym wykończeniem, natomiast we wnętrzu dostępne są wszystkie usługi, z których można korzystać za pomocą smartfona oraz nowy system multimedialny UConnect 5 z 7-calowym ekranem, bezprzewodowy CarPlay/Android Auto dla usług połączonych za pośrednictwem Uconnect Box, pakiet usług UConnect oferujących Klientom prostą, wygodną i bezprzewodową obsługę oraz radio DAB.
Do wyboru są dwie opcje wykończenia wnętrza: ciemne z czarną deską rozdzielczą i fotelami z tapicerką z przędzy Seaqual ze wzorem w jodełkę i srebrnymi przeszyciami lub jasne z białą deską rozdzielczą i niebieskimi fotelami, również z motywem jodełki.

Krótko mówiąc, model wyposażony w najnowszą technologię elektryczną i łączność nowej generacji, który prowadzi się tak samo, jak inne samochody, prosty i oryginalny tak, jak prawdziwa 500. Podobnie jak cała gama, wersja PASSION jest wyposażona w selektor e-Mode umożliwiający wybór jednego z trzech trybów jazdy, Normal, Range i Sherpa, odpowiedniego do stylu jazdy i wymagań indywidualnych Klientów.

Silnik elektryczny 118 KM generuje moc 87 kW, zapewniając maksymalną prędkość 150 km/h (samoograniczenie) i przyspiesza od 0-100 km/h w 9,0 sekund a od 0 do 50 km/h w 3,1 sekundy.

Nowa 500 ICON: topowa wersja w gamie elektrycznej mobilności.
Nowa 500 ICON to prawdziwa ikona stylu, technologii, materiałów i zawartości. Samochód „all-inclusive”, zgodny z historią 500, która dowodzi, że wersje z najwyższej półki, jak 500 Riva, zawsze stawały się bestsellerami Fiata.

500 ICON to zatem prawdziwa ikona mobilności z zasięgiem do 320 km w cyklu WLTP, który można zwiększyć do 460 km w samym cyklu miejskim. Szybkie ładowanie zapewnia ładowarka prądu stałego (DC) o mocy do 85 kW.

500 ICON to topowa wersja w gamie również pod względem technologii pokładowej: na desce rozdzielczej znajduje się nowy system informacyjno-rozrywkowy wyposażony w 10,25” ekran dotykowy „cinerama” z nawigacją i systemem Uconnect 5. Poziomy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości idealnie komponuje się z deską rozdzielczą samochodu, ponieważ został zaprojektowany tak, by nie rozpraszać kierowcy. UConnect 5 ma również interfejs użytkownika „Natural Language” z zaawansowaną funkcją rozpoznawania głosu, dzięki czemu można „rozmawiać” z autem za pomocą hasła wywoławczego „Hey Fiat”, kontrolując parametry zasięgu i ładowania, ustawiając klimatyzację czy wybierając ulubioną muzykę.

Nadwozie topowej wersji w gamie wyróżnia się 16-calowymi felgami aluminiowymi z oksydowanym wykończeniem, natomiast wnętrze nowej 500 ICON oferuje w standardzie wyposażenie najbardziej odjazdowe, jakie może zaoferować nowy model. Zaczynając od elementu wyróżniającego nowy model na tle innych: system „Passive entry”, to nie rewolucja, ale funkcja, której do tej pory nie oferował żaden samochód miejski z segmentu A. Jeszcze bardziej charakterystycznym detalem jest czarna obudowa kluczyka bez żadnych przycisków przypominająca kamyk, do noszenia w kieszeni lub torbie, który komunikuje się z samochodem i automatycznie odblokowuje drzwi, gdy zbliżamy się do samochodu, a blokuje je po dotknięciu klamki, gdy wychodzimy z samochodu. To kolejny ukłon, jaki Nowa 500 składa w kierunku bardziej zrównoważonego świata, ponieważ obudowa jest wykonana ze specjalnego biopochodnego poliwęglanu.

Elegancja i ekskluzywność kierowały projektantami Centrum Stylu przy wyborze jaśniejszych i bardziej rozświetlonych odcieni wnętrza: elegancka deska rozdzielcza 500 ICON jest polakierowana w kolorze nadwozia. Na zamówienie, dostępna jest bardzo ekskluzywna tapicerka z efektem naturalnego drewna na desce rozdzielczej i kierownicy, wykonana z wegańskiego materiału zamiast skóry naturalnej. Eleganckie fotele z tapicerką z przędzy Seaqual i melanżowym motywem w prążki przywodzą na myśl włoski „haute couture”. Jeśli chodzi o tapicerkę do wyboru są dwa warianty kolorystyczne: ciemnoszara z logo 500 i detalami w kolorze miedzi lub jasnoszara z niebieskimi drobinkami i detalami oraz logo 500 w kolorze srebrnym.

Zaawansowana technologicznie i połączona ze światem.
Projektując pierwszy elektryczny samochód Grupy, inżynierowie FCA stworzyli wokół silnika elektrycznego nową konstrukcję zawierającą nowe technologie w zakresie sterowania, bezpieczeństwa i rozrywki. W wyniku tych działań powstał samochód o najlepszych osiągach dynamicznych w swojej klasie, zwinny i przyjemny w prowadzeniu, wygodny, cichy i stale w łączności ze światem.
Projektując go, inżynierowie zainspirowali się łatwością obsługi smartfona, przenosząc tę samą koncepcję do przemysłu motoryzacyjnego. Był to punkt wyjścia dla „ekosystemu” technologicznego Nowej 500, którego celem było wsparcie Klienta podczas korzystania z samochodu zarówno na jego pokładzie, jak i poza nim, czyniąc go łatwym w obsłudze i intuicyjnym. Celem było przeniesienie do Nowej 500 wszystkich systemów automatyki domowej, dzięki którym nasze życie jest łatwiejsze i przyjemniejsze: od hotspotu Wi-Fi po asystenta głosowego Alexa. Dzięki nowemu systemowi multimedialnemu 5. generacji UConnect 5, platformie łączności zaprojektowanej przez FCA z myślą o przyszłości, dostępnej z 7-calowym ekranem w wersji PASSION i 10,25-calowym w wersji ICON, w Nowej 500 można stworzyć spersonalizowany interfejs, a także skorzystać z zaawansowanego systemu rozpoznawania mowy, aktywowanego za pomocą hasła „Hey Fiat”. Nowe urządzenie UConnect Box zapewnia funkcje łączności, oferując dostęp do „Usług UConnect” Nowej 500, przekształcając przykładowo samochód w hotspot Wi-Fi, umożliwiający jednoczesne podłączenie do 8 urządzeń. Podobne usługi łączności są zazwyczaj zarezerwowane dla samochodów z wyższych segmentów, ale Fiat po raz pierwszy udostępnia je w samochodzie należącym do segmentu A z funkcjonalnościami opracowanymi specjalnie dla świata samochodów elektrycznych.

Tak jak na przykład, „Dynamic Range Mapping” pokazujący na mapie obszar, do którego można dotrzeć, korzystając z obliczeń uwzględniających maksymalną możliwą odległość w oparciu o pozostały zasięg i inne parametry określające sprawność samochodu. Aplikacja Fiat nie tylko umożliwia przeglądanie pobliskich punktów ładowania, ale także wyświetla na mapie te stacje, do których można dotrzeć przy aktualnym poziomie naładowania akumulatora.

Mapy są zawsze aktualizowane bezprzewodowo. Usługa „My Car” umożliwia zdalne sprawdzanie poziomu naładowania akumulatora, bezpośrednio z aplikacji mobilnej Fiat. „My Remote” umożliwia Klientom zdalne sprawdzanie na swoim smartfonie poziomu naładowania akumulatora; zaplanowanie ładowania pojazdu w najbardziej dogodnych przedziałach czasowych, zlokalizowanie najbliższych publicznych stacji ładowania, zapewniając dostęp do sieci ponad 200 000 stacji ładowania w całej Europie; sprawdzenie dokładnej lokalizacji samochodu; zablokowanie i odblokowanie drzwi, włączanie i wyłączanie świateł i ustawienie klimatyzacji bezpośrednio ze swojego smartfona. A to dopiero początek. Cyfrowy system to otwarty rozdział, stale rozwijany i aktualizowany bezprzewodowo, czyniąc Nową 500 jeszcze bardziej ekskluzywną.

Nowa 500 przechodzi na 2. poziom autonomicznej jazdy.
Nowa 500 ma być idealnym samochodem do użytku miejskiego. Tworząc ją, wzięto pod uwagę każdy aspekt jej interakcji z miastem, zaczynając od bezpieczeństwa oznaczającej ochronę 360°. Dlatego też nowy Fiat 500 jest wyposażony w zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS), dzięki którym jest łatwiejszy, bezpieczniejszy, bardziej intuicyjny i przyjemniejszy w prowadzeniu, a także jest pierwszym samochodem w swoim segmencie wyposażonym w system autonomicznej jazdy na poziomie 2.

Jednakże inżynierowie FCA nie poprzestali na tym. Ich celem było zhumanizowanie technologii poprzez wdrożenie konkretnych rozwiązań, „szytych na miarę” dla Nowej 500: od zaawansowanych funkcji wspomagania kierowcę umożliwiających kontrolę wzdłużną i boczną samochodu, po czujniki wykrywające, czy kierowca trzyma ręce na kierownicy. Monitorowanie poziomu ryzyka jest zatem dużo bardziej precyzyjne, dzięki czemu automatyczne ostrzeżenia stają się mniej uciążliwe. Ponadto, system kontroli toru jazdy utrzymuje Nową 500 na środku pasa drogi, a system kontroli martwego pola wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe do monitorowania martwego pola i ostrzegania o zbliżaniu się innych pojazdów za pomocą święcącego trójkąta ostrzegawczego pojawiającego się na lusterku bocznym. Natomiast jedenaście czujników parkowania 360° pozwala wyświetlić podgląd auta imitujący widok z lotu ptaka, by uniknąć przeszkód podczas parkowania lub wykonywania skomplikowanych manewrów.

Normal, Range i Sherpa: dla każdego swój własny styl jazdy.
Elektryfikacja jest historycznym punktem zwrotnym, gruntowną zmianą dla samochodów i mobilności, ale niekoniecznie dla sposobu jazdy. Nowa 500 daje wybór: każdy może jeździć na swój własny sposób, dzięki wprowadzeniu trzech trybów jazdy, które można dopasować do swojego stylu jazdy.

W trybie „Normal” samochód jeździ jak każdy inny automat z silnikiem spalinowym, ale z zaskakująco dobrymi osiągami, jak na samochód miejski: moc 87 kW, odpowiadająca 118 KM, dostępny natychmiast moment obrotowy na poziomie 220 Nm oraz przyspieszenie jak w samochodzie sportowym od 0 do 50 km/h w 3,1 sekundy, lub od 0 do 100 w 9 sekund.

W trybie „Range”, Nowa 500 oferuje opcję nowych doznań z jazdy, gdyż używa się tylko jednego pedału. Funkcja ta oznacza, że można sterować przyspieszeniem i zwalnianiem poprzez naciśnięcie tego samego pedału. Po jego zwolnieniu, odzyskiwanie energii jest maksymalne, a to powoduje, że samochód zwalnia do całkowitego zatrzymania. Ten styl jazdy, idealny do jazdy w mieście, oznacza, że samochód może odzyskać dużą część swojej energii.
Gdy pozostały zasięg jest niski, można przełączyć się na tryb „Sherpa”, aby zoptymalizować dostępne zasoby gwarantujące dotarcie do celu. Podczas jazdy samochodem elektrycznym kierowca zawsze musi być w stanie dotrzeć do punktu ładowania, niezależnie od jego lokalizacji. Tryb jazdy „Sherpa” oddziałuje na kilka komponentów, aby zredukować zużycie prądu do minimum, dzięki czemu można dotrzeć do celu ustawionego w systemie nawigacyjnym lub do najbliższej stacji ładowania.

Technologiczny i społeczny „ekosystem” Nowej 500.
Sama kreatywność, piękno i materia nie wystarczą do zmiany wzorca. Ważne jest również całe otoczenie samochodu, sposób, w jaki wszystko ze sobą współgra. Dlatego zespół FCA skonstruował wokół projektu Nowej 500 prawdziwy system fizyczno-cyfrowych usług i rozwiązań ułatwiających w największym możliwym stopniu bezemisyjną jazdę. I właśnie w tym duchu, równolegle z Nową 500 i we współpracy z naszymi wybitnymi partnerami, powstała sieć, która ma wzbogacić i uprościć elektryczną mobilność oraz sprawić, by korzystanie z niej było przyjemniejsze. Od easyWallbox, domowej ładowarki plug-and-play stworzonej wyłącznie przez ENGIE Eps, poprzez aplikacje „My Easy Charge” (opracowane przez Digital Solutions), dzięki którym można znaleźć punkt ładowania w dowolnym miejscu w Europie, aż po jedną kartę do ładowania i płacenia, uznawaną w całej Europie na prawie 200 000 stacji ładowania.

Wreszcie, FCA uruchomiła swój projekt Vehicle-to-Grid (V2G), który wykorzystuje akumulatory samochodów elektrycznych, jako systemy do dystrybucji zmagazynowanej energii. We współpracy z ENGIE Eps i Terna, w Mirafiori otwarto niedawno największy tego typu zakład na świecie, umożliwiający dwukierunkowe oddziaływanie między samochodami elektrycznymi FCA a siecią energetyczną. Oprócz ładowania samochodów, projekt będzie wykorzystywał ich akumulatory do świadczenia usług w zakresie stabilizacji sieci elektroenergetycznej, które obecnie są w fazie testów pilotażowych. W momencie osiągnięcia pełnej gotowości, możliwe będzie podłączenie 700 nowych modeli 500, co, wraz z 12 000 paneli słonecznych na dachu zakładu, pozwoli na redukcję emisji CO2 o ponad 2100 ton.

Nowa 500 to już „inna melodia”.
W światowej branży motoryzacyjnej, systemy AVAS są praktycznie takie same we wszystkich samochodach: banalny i nieciekawy dźwięk elektryczny. Natomiast Nowa 500 ma do zaoferowania całkowicie inną „melodię”, inspirowaną najbardziej autentyczną włoską kreatywnością.
Czas restartu wymaga ścieżki dźwiękowej, która ma towarzyszyć powrotowi do normalności, a Nowa 500 reprezentuje zmiany na swój sposób..

Stąd unikalny i oryginalny wybór, jaki został dokonany: system akustycznego ostrzegania o pojeździe (AVAS). Dźwiękowy system ostrzegawczy dla pieszych jest obecnie wymagany przez prawo dla pojazdów elektrycznych poruszających się z prędkością poniżej 20 km/h. Nowa 500, przy prędkości ponad 20 km/h, przekształca ten dźwięk w „muzykę”, wykorzystując melodię skomponowaną przez Nino Rotę do „Amarcorda”, filmu, który symbolizował włoską kulturę i obcesowość, tak, jak to robi 500.

Nowa 500 i jej styl, materiały i kolory: piękno i charakter.
Projektując nową 500, w Centrum Stylu Fiata skupiono się na charakterze samochodu: produkcie, który powinien być wyrazem włoskiego ducha.
To właśnie włoska kreatywność naznacza styl i design Nowej 500: elektrycznego samochodu, który jest również piękny, prawdziwej perełce innowacji w krajobrazie samochodów miejskich o zerowej emisji zanieczyszczeń.
Nowa 500 jest więc pierwszym elektrycznym samochodem odzwierciedlającym całą jego 63-letnią, pełną sukcesów obecność. Wystarczy spojrzeć na przód, aby to wszystko uchwycić: projektanci stworzyli bardzo nowoczesny i prosty front, aby nadać jej silną tożsamość. Od samego jej debiutu w 1957 roku „czysty” przód 500 wpasowuje się w obraz „elektrycznego” samochodu, co jest naprawdę wyjątkiem na scenie motoryzacyjnej. Również sylwetka wpisuje się w grę odniesień między przeszłością a przyszłością: wszystkie trzy generacje 500 są zdefiniowane przez charakterystyczną środkową linię, która wyznacza ich proporcje. Jest to sylwetka, która została wymodelowana tak, by wyróżniać się w ruchu ulicznym i która decyduje o wyjątkowości samochodu też w roku 2020.
500 pozostaje wierna sobie, jednocześnie odnawiając się: umieszczenie akumulatorów pod nową płytą podłogową dało możliwość stworzenia samochodu o nowych wymiarach, zmieniając go w stosunku do pierwotnych proporcji: Nowa 500 jest nieco szersza, dłuższa, rozstaw osi jest szerszy i nawet felgi są większe, natomiast kabina pasażerska jest bardziej przestronna.
Nadwozie jest bardziej proporcjonalne, co daje wrażenie większej stabilności i konkretniejszych wymiarów.
Ogólnie rzecz ujmując, Nowa 500 w jej trzech wariantach: cabrio, hatchback i 3+1 sprawia wrażenie mocniejszej i solidniejszej, bardziej kompaktowej i eleganckiej, o czystych, podstawowych liniach oraz prostych i sinusoidalnych powierzchniach.
Wewnątrz, wszystkie przestrzenie zostały przeprojektowane, by dać pasażerom powiew świeżego powietrza, jak gdyby siedzieli na „romantycznej ławeczce”, w ciągłym dialogu pomiędzy przeszłością i przyszłością. I tu wiele jest odniesień do kształtów pierwszych 500, jak opływowa, czysta i elegancka deska rozdzielcza, również dzięki prostocie przycisków, uporządkowanych jak na klawiatura fortepianu, lub jak kultowy już okrągły zestaw wskaźników, czy kierownica, która wraca do wersji dwuramiennej.
Dodatkowo, przestrzeń wewnątrz została zorganizowana poprzez różne modułowe schowki, aby sprostać wszelkim potrzebom pasażerów.
W porównaniu z poprzednimi wersjami, Nowa 500 jest zdecydowanie bardziej elegancka i wyrafinowana, również pod względem doboru materiałów. O ile w ciągu ostatnich dziesięciu lat 500 zauważalnie zbliżyła do świata architektury wnętrz i mody, w przypadku Nowej 500 chciano z jednej strony wzmocnić tę więź poprzez zastosowanie bardziej wyrafinowanych tkanin prążkowanych i z efektem melanżu, a z drugiej strony podkreślić silniejszą więź z naturą i dobrym samopoczuciem poprzez zastosowanie ciepłych i delikatnych odcieni z elementem innowacji nawiązującym do elektrycznego charakteru Nowej 500, silnie związanym z zrównoważonym rozwojem.
Wszystko to stało się możliwe dzięki poszukiwaniu ekologicznych i nadających się do recyklingu materiałów, co przełożyło się na zastosowanie na siedzeniach wegańskich skór oraz Seaqual, włókien pochodzących z przetworzonego plastiku częściowo zebranego w oceanie, lakierów z efektem chromu i dywaników wykonanych z włókien pochodzących z recyklingu.
Kolejną ciekawostką jest sposób obróbki deski rozdzielczej Nowej 500: tak jak w przypadku deski w kolorze nadwozia, kultowej już cechy charakterystycznej 500, wyraźnie podkreślającej koncepcję ewolucji oraz większego wyrafinowania i dbałości o wnętrze, do pokrycia deski rozdzielczej wybrano materiały inspirowane elementami naturalnymi, jak drewno poddane innowacyjnej obróbce poprzez graficzne i trójwymiarowe nadruki na powierzchni, czy też wyplatania, które przywołują na myśl rzemiosło, oba interpretowane we współczesnym, typowym dla 500 stylu.
Jeśli chodzi o gamę kolorów, odcienie Nowej 500 są w większości opalizujące, wyrażają emocje, a żeby podkreślić inspiracje czerpane z natury, proponowane odcienie przywodzą na myśl prawdziwe „surowce”, wzmacniając tym samym wyrafinowany i ewolucyjny charakter Nowej 500. Jak pokazują wybrane dla Opening Edition, trzy ekskluzywne kolory nadwozia (Zielony Ocean, Szary Mineral i Niebieski Celestial), zainspirowane siłami przyrody teraz dostępne są w całej gamie. Inne nowości to Szary Earth, na pierwszy rzut oka „klasyczny” perłowy kolor wpadający w brąz, skromny i elegancki, ale gdy wchodzi w interakcję ze światłem na powierzchni lakieru rozświetlają się jasnoniebieskie drobinki, (tak samo jak logo 500e), dzięki czemu kolor staje się nowoczesny, żywy i elektryzujący; Niebieski Glacier, to kolor ceramiczny, delikatny i eteryczny, w którym miesza się błękit, zieleń i jasna szarość, tworząc żywy, acz nie krzykliwy kolor; Złoty Rose, drobnoziarnisty perłowy kolor, dający płynny, szlachetny metaliczny efekt. I dalej Cloud Gray, szarość z bardzo wyrazistym ziarnem, która w połączeniu z matowym wykończeniem daje zdecydowanie materiałowy i mocny efekt; Biały Ice, czyli klasyczna pastelowa biel 500, prosta, elegancka i ponadczasowa. I wreszcie Czarny Onyx, czysta, minimalistyczna, błyszcząca czerń z uderzającym efektem.

„Sky Drive”, ogród na dachu, który świadczy o zrównoważonym stylu Nowej 500.
„Sky Drive” to nowy park Fiata, który zostanie otwarty w Turynie i znajdzie się na dachu Lingotto. Jego inauguracja wraz z otwarciem Casa 500 odbędzie się 4 lipca 2021 roku. To właśnie na dachu Lingotto, byłej fabryki, która na początku lat 90. stała się jednym z pierwszych beneficjentów dziedzictwa przemysłowego, spotyka się przeszłość i przyszłość, tworząc „Sky Drive”. Projekt, opracowany przez zespół specjalistów pod kierownictwem architekta Benedetto Camerana, obejmuje obszar 27 000 m2 ścieżek dla pieszych, podjazdów i ogrodów i czerpie inspirację z nowojorskiego High Line Park, przebudowanej na wysokości, zielonej linii kolejowej w Nowym Jorku, która kiedyś transportowała towary z Chelsea do serca Manhattanu. Nieużywana od latach 80. , linia kolejowa została po cichu „zawłaszczona” przez naturę, która ponownie przejęła swoją przestrzeń. W ten sposób, architekt Benedetto Camerana, który wraz ze swoją turyńską pracownią kierował tym projektem, pomyślał o stworzeniu panoramicznego, „wiszącego” parku z różnymi gatunkami roślin. W ten sam sposób „Sky Drive” ma stać się najwyżej położonym wiszącym ogrodem w Europie: na wysokości 28 m., na dachu dawnej fabryki powstaną zielone płuca o powierzchni ponad 6000 m2, wynik skrupulatnej selekcji najwyższej jakości roślin o ogromnych walorach przyrodniczych, które mają się rozrosnąć w budowanej przestrzeni. System ekologicznych zbiorników, które zbierają wodę i wilgoć do nawadniania roślin, pozwoli na zbudowanie pozornie dzikiego ogrodu, idealnie wpisującego się w otoczenie. Również aranżacja zieleni będzie zgodna z własną filozofią, polegającą na tworzeniu różnych obszarów tematycznych w zależności od bliskości klombów do galerii sztuki Pinacoteca Agnelli, która wykorzysta je do zajęć rekreacyjno-edukacyjnych dla dzieci lub do restauracji, która otworzy się na dachu i która z kolei może wykorzystać je, jako miejski ogród warzywny do lokalnej uprawy ziół. Może to być również zielona przestrzeń, która będzie opowiadała o historii miasta i jego rozwoju. „Sky Drive” ma być czymś więcej, niż tylko ogrodem. Będzie to projekt poświęcony zieleni, który opowiada o świecie Nowej 500, o zainteresowaniach ekologicznych marki Fiat oraz nowym, zrównoważonym obliczu stolicy regionu u podnóża Alp. Ale to nie wszystko. Na czwartym piętrze galerii Pinacoteca Agnelli powstanie też „Casa 500″, muzeum poświęcone historii kultowego samochodu Fiata, jego przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Aby dowiedzieć się więcej o wirtualnym muzeum „Virtual Casa 500″ można teraz odwiedzić pod adresem https://www.fiat.com/casa-500-virtual-museum.

Wraz z projektem „Vehicle-to-Grid” i inicjatywą LeasysGO! car sharing, „Sky Drive” przyczyni się do tego, by Turyn zyskał miano nowych „zielonych płuc” Włoch. I nie tylko. W grudniu, po raz kolejny w Lingotto, niedaleko Eataly Torino, dzięki przedsiębiorczości genialnego Oscara Farinettiego, gotowy będzie Green Pea, pierwszy na świecie Green Retail Park, skoncentrowany na temacie „poszanowania”: 15 000 m2 na 5 piętrach, by zmienić nasze podejście do energii, ruchu, domu, odzieży i czasu wolnego. Tam, gdzie zrównoważone produkty, stworzone w harmonii z ziemią, powietrzem, wodą i ludźmi, nie są już obowiązkiem, lecz stają się przyjemnością. Na parterze o nazwie „Life” powstanie „e-Village”, Salon przyszłości FCA, w którym w sprzedaży znajdą się tylko zrównoważone, a więc elektryczne i hybrydowe samochody, jak Nowa 500, która będzie dostępna w wersji „la Prima”. Ponadto, budynek, który ma być gospodarzem Green Pea, został zbudowany z myślą o zrównoważonym rozwoju: studnie geotermalne, panele fotowoltaiczne i słoneczne oraz komponenty do gromadzenia energii wiatrowej i odzyskiwania energii kinetycznej. Zostanie on otwarty 8 grudnia w Turynie Lingotto w ramach ważnego międzynarodowego projektu rozwojowego na nadchodzące lata.

Maksymalne dostosowanie do potrzeb Klienta dzięki akcesoriom MOPAR.
Już od pierwszych szkiców, zespół MOPAR wraz z kolegami z działu Inżynierii, Stylu i Produktu pracował nad Nową 500, mając na celu maksymalne dostosowanie do potrzeb Klienta. Dzięki temu autentyczne akcesoria MOPAR są doskonałym „dopełnieniem” poszczególnych wersji wyposażenia gamy i są w pełni spójne z charakterem modelu, gwarantując ciągłość designu w celu uproszczenia i „uczynienia naturalnymi” doświadczeń Klienta z „elektrykami”.
MOPAR pracował nad czterema obszarami, które najlepiej oddają charakter Klientów 500. Największą uwagę zwrócono na element „fashion”, poprzez pakiety, które podkreślają różne odcienie i mogą mieć elegancję i styl na przykład sprytnej kieszeni w tunelu lub oferują wybraną kolorystykę logo przedniego i tylnego. Gama Sport Techno wykorzystuje temat, który wpisuje się w historię modelu, podkreślając mocno sportowy charakter samego samochodu, na przykład dzięki ekskluzywnym ,17-calowym felgom ze stopu aluminium.
Wreszcie, szczególną uwagę zwrócono na środowisko naturalne, opracowując akcesoria z materiałów pochodzących z recyklingu lub nadających się do recyklingu, np. materiał z którego wykonano kultowy klucz w kształcie kamyka, szukając etyki w estetyce, ale nie zapominając o dziedzictwie, jakie niesie ze sobą ten samochód: stąd też hasła: „ethics&aesthetics” i „Be Proud”. Nie można też zapominać o doświadczeniach Klienta z „elektrykiem”, które muszą być proste i naturalne. Jednym z przykładów jest zwijacz do kabla z logo 500e. Może się to wydawać banalne, ale każdy szczegół został starannie zaprojektowany, by uprzyjemnić życie, nawet podczas czynności ładowania.

Nowa odsłona Licensing dla Nowej 500.
Dla Nowej 500 powstała nowa generacja gadżetów i akcesoriów o współczesnej stylistyce, inspirowana estetyką i etyką, która zrodziła się ze współpracy pomiędzy Centrum Stylu, projektantami i stylistami. Kolekcja idealnie odzwierciedlająca projekt 500, łączy w sobie zalety piękna i zmienia się w akcesoria codziennego użytku, które celebrują styl, design i niepowtarzalny charakter miejskiego samochodu Fiata, zwracając się zawsze w stronę przyszłości. Ta koncentracja na zrównoważonym rozwoju przekłada się na wybór organicznej bawełny do produkcji bluz i T-shirtów oraz materiałów z recyklingu i wegańskich skór do produkcji toreb i akcesoriów. Fiat Licensing nawiązał współpracę z takimi markami jak: Wrad, który ponownie wykorzystuje proszek grafitowy powstający podczas produkcji elektrod do barwienia odzieży; Sarabanda będąca producentem odzieży dziecięcej z bawełny organicznej oraz Carpisa, która produkuje torby na kółkach z plastikowych butelek pochodzących z recyklingu.