Aktualny utwór

Tytuł

Artysta


Aktualności

Mikołaj „Miko” Marczyk – najmłodszy w historii Rajdowy Mistrz Polski wraz z Szymonem Gospodarczykiem – jednym z najbardziej doświadczonych polskich pilotów, w 2021 roku wystartują w pełnym sezonie Rajdowych Mistrzostw Europy.

Polska załoga będzie rywalizować na trasach 8 rund najstarszego cyklu rajdowego na świecie w barwach ORLEN Team.


Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk zadebiutowali w pełnym cyklu FIA ERC w 2020 roku, gdzie zajęli 4. miejsce w klasyfikacji końcowej ERC1 junior. Polski duet w poprzednim sezonie wiele razy zaznaczył swoją obecność na arenie międzynarodowej, dojeżdżając do mety odcinków specjalnych na podium w klasyfikacji juniorów aż 29 razy.

Plany startowe reprezentantów ORLEN Team w 2021 roku zakładają udział w 8 rundach europejskiego czempionatu i są to 4 rajdy szutrowe: na Azorach, w Polsce, na Łotwie i w Portugalii oraz 4 na nawierzchni asfaltowej: Rajd Rzymu, Rajd Barum w Czechach, na Węgrzech i na Wyspach Kanaryjskich. Duet Marczyk/Gospodarczyk zapowiada także start w Rajdzie Barbórka Warszawska oraz nie wyklucza treningowego występu podczas jednej z rund Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

Celem załogi jest walka o podium w klasyfikacji juniorskiej „ERC MICHELIN Talent Factory” oraz jak najwyższe lokaty w klasyfikacji generalnej.

Pomocą w uzyskaniu wysokich pozycji na mecie ma być najnowsza ewolucja niezawodnej rajdówki. W tym roku będzie to SKODA Fabia Rally2 EVO – w specyfikacji 2021, której obsługą zajmie się, podobnie jak w zeszłym roku, łotewska stajnia Sports Racing Technologies.

Z dumą i radością ogłaszam nasz start w Rajdowych Mistrzostwach Europy 2021. To dla nas bardzo dobra informacja i mam nadzieję, że w tym roku będziemy mogli wykorzystać doświadczenia, które zebraliśmy w naszym debiutanckim sezonie 2020. Razem z Szymonem Gospodarczykiem, który usiądzie na moim prawym fotelu, chcemy dać wiele powodów do radości wszystkim naszym polskim kibicom. Będziemy walczyć w dwóch klasyfikacjach – generalnej oraz juniorskiej (ERC MICHELIN Talent Factory), w których chcemy zdobywać jak najwyższe pozycje. Zapraszam wszystkich serdecznie do kibicowania nam w tym roku. Damy z siebie wszystko – mówi Miko Marczyk.

W tym roku wraz z Miko planujemy start w cyklu FIA ERC – jest to osiem rajdów, z których dwa będą dla nas nowością. Mam na myśli Rajd Azorów oraz Rajd Serras de Fafe. Będziemy rywalizować z najlepszymi zawodnikami na świecie, a poziom Rajdowych Mistrzostw Europy jest w ostatnich latach niesamowicie wysoki. Ja osobiście czekam na start w 77. Rajdzie Polski, w setną rocznicę jego pierwszej edycji. Uwielbiam ścigać się na mazurskich szutrach wśród polskich kibiców. Trzymajcie kciuki za nasz udany sezon – dodaje Szymon Gospodarczyk.

Lexus opublikował zaskakujące nagranie, które udowadnia, że chwila nieuwagi z powodu zerkania na telefon podczas jazdy samochodem może się okazać dłuższa niż sądzimy. I przynieść bardzo poważne konsekwencje.

Wiele osób uważa, że sprawdzenie na telefonie sms-a zajmuje najwyżej dwie sekundy. Niejeden kierowca sprawdza przychodzące wiadomości podczas jazdy pomimo oficjalnego zakazu, gdyż sądzi, że odwrócenie uwagi od drogi trwa tylko chwilę i nie stwarza poważnego zagrożenia. Lexus postanowił w niecodzienny, ale całkowicie bezpieczny sposób uzmysłowić kierowcom, że takie przekonania są całkowicie błędne. I mogą spowodować poważne zagrożenie na drodze.

Amerykańska agencja National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) wyliczyła, że sprawdzenie sms-a podczas prowadzenia zajmuje nie jedną i nie dwie, lecz dokładnie 4,6 sekundy.

W Stanach Zjednoczonych jej brak koncentracji spowodował utratę życia przez 3 142 osoby w 2019 roku. Są to najnowsze dostępne dane, opublikowane przez NHTSA. Najczęstszym powodem rozproszenia uwagi kierowcy są sms-y. Przy prędkości 88 km/h odwrócenie wzroku na 4,6 sekundy powoduje, że samochód pokona około 110 m bez kontroli kierowcy.

W nowym video „Driving Disrupted” Lexus dobitnie pokazał, co może się wydarzyć w ciągu 4,6 sekundy, kiedy kierowca nie patrzy na drogę podczas jazdy. Film rejestruje doświadczenia uczestników eksperymentu, którzy mają za zadanie pokonać Lexusem NX trasę wytyczoną na placu manewrowym. Kierowcy sądzą, że biorą udział w standardowej jeździe testowej. Nie wiedzą jednak, że samochód został specjalnie zmodyfikowany – wszystkie szyby zostały pokryte elektrochromową warstwą, która może w jednej chwili z zupełnie przezroczystej stać się mlecznobiała. Przez 4,6 sekundy kierowcy zupełnie nic nie widzą, a osoby oglądające film mogą zobaczyć ich reakcje.

Opinia

Lexus chce zwiększyć w społeczeństwie świadomość kwestii bezpieczeństwa za kierownicą i zmienić postrzeganie korzystania z telefonów podczas jazdy. Nawet najbardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego nie są obecnie w stanie zastąpić niepodzielnej uwagi kierowcy” – powiedział Vinay Shahani, wiceprezydent ds. marketingu w Lexus US.

Film „Driving Disrupted” można obejrzeć pod adresem: https://www.lexus.com/curiosity/driving-disrupted

Zwycięstwem Krzysztofa Hołowczyca i Łukasza Kurzei zakończył się w sobotę rajd Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie. Zawody zainaugurowały sezon rajdów terenowych w Polsce.

Hołowczyc z Kurzeją przywieźli do Drawska Pomorskiego treningowe BMW X3 i zrobili doskonały użytek z samochodu, którym olsztynianin startował wiele lat temu, a w 2011 roku zwyciężył za jego kierownicą w jednym z najtrudniejszych rajdów świata – Silk Way Rally.

Michał Małuszyński z Julitą Małuszyńską stoczyli zacięty pojedynek o drugie miejsce z Miroslavem Zapletalem i Markiem Sykorą. Ostatecznie polska załoga startująca za kierownicą Mini zajęła trzecią pozycję, a nasi południowi sąsiedzi wywalczyli świetne drugie miejsce ustępując jedynie duetowi Hołowczyc/Kurzeja.

Po zakończonym rajdzie Michał Małuszyński był bardzo zadowolony ze swojej dyspozycji. Podkreślał, że był to jeden z jego najlepszych występów za kierownicą rajdowego Mini, a solidna zaliczka punktowa pozwala małżeństwu Małuszyńskich z optymizmem spoglądać na występy w tegorocznych mistrzostwach Polski.

Michał Małuszyński: Czujemy się bardzo dobrze. Nasze tempo było bardzo dobre i śmiem twierdzić, że był to nasz najlepszy występ. Mam nadzieję, że będzie to dla nas bardzo dobry sezon. Mamy coraz większy team i podczas tego Rajdu dwa samochody stanęły na podium klasyfikacji generalnej – Krzysztof z Łukaszem na pierwszym, a my na trzecim. To niewątpliwy sukces zespołu Wysokiej Grzędy. Z niecierpliwością i dużymi nadziejami czekamy na kolejne występy.

 

Sobota przywitała zawodników bardzo trudnymi warunkami pogodowymi. Trasa odcinka specjalnego była bardzo śliska i wymagała jeszcze większej uwagi od wszystkich uczestników rajdu.

Zawodnicy stoczyli bardzo zacięte pojedynki w poszczególnych klasach. W grupie T2 w Rajdowych Mistrzostwach Polski Samochodów Terenowych najlepsi okazali się Grzegorz Szwagrzyk i Jakub Moliter. W klasie T3 zwyciężyła niemiecko-australijska załoga Annett Fischer i Lisa Crampton. Sympatyczne zawodniczki nie wykluczają dalszych startów w naszym kraju.

Klasę Open wygrali Magdalena Zając i Kazimierz Ruszel, a w grupie T4 National zwycięstwo odnieśli Csaba Miklos i Nikolett Szoke.

W klasie TH wygrali Mariusz Wiatr i Rafał Marton. Najlepszym zespołem producenckim podczas Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie został zespół Toyota Team Classic, a w klasyfikacji sponsorskiej zwyciężył NAC Rally Team.

W Pucharze Dacia Duster Motrio Cup zwyciężył Maciej Grabowski i Adam Binięda. Po puchar Polaris sięgnął zespół Kamena Rally Team – Tomasz Białkowski i Dariusz Baśkiewicz.

Wśród zawodników startujących w Mistrzostwach Polski w Rajdach Baja w kategorii motocykli najlepszy okazał się reprezentant Orlen TeamMaciej Giemza. Wśród quadów napędzanych na jedną oś wygrał Juraj Varga, a w grupie Q4 zwyciężył Marcin Talaga. W klasyfikacji klubowej najlepsi okazali się reprezentanci stowarzyszenia Grupa 4×4, a w klasyfikacji sponsorskiej Can-Am Perfect Moto Racing Team.

Najlepszym motocyklistą w Pucharze Polski w Rajdach Baja okazał się Przemysław Wójcik. W Q2 zwyciężył Łukasz Pacud, a w Q4 Mikołaj Krysik.

W klasyfikacji generalnej Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych zwyciężyli Grzegorz Kołodziej i Grzegorz Urbanik. Także oni byli najlepszą załogą w kategorii SSV. W grupie S1 najszybciej trasę pokonali Maciej i Beata Pelcowie. W grupie S2 wygrał Robert Kucharczyk i Marcin Piotrowski.

Rajd Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie odbywał się niestety bez udziału kibiców. Mamy nadzieję, że już od następnych zawodów sytuacja ulegnie znaczącej poprawie i kibice będą mogli wspierać najlepsze rajdowe załogi także na żywo.

Krzysztof Hołowczyc: Udało nam się utrzymać dobrą prędkość i przewagę którą uzyskaliśmy podczas pierwszego przejazdu odcinka specjalnego na poligonie w Drawsku Pomorskim kontrolowaliśmy do końca. Jeżeli jest możliwość to trzeba wygrywać takie rajdy, a w naszym przypadku wszystko poszło zgodnie z planem. Bardzo dobrze pojechali Miroslav Zapletal i Michał Małuszyński. Stoczyli bardzo ciężki bój i niezwykle cieszymy się z naszego zespołowego wyniku – pierwszego i trzeciego miejsca w klasyfikacji generalnej. Dziękuję organizatorom za świetnie przygotowany rajd, zwłaszcza w tak trudnych czasach.

 

Maciej Giemza: Na pierwszym odcinku specjalnym miałem sporo przygód, jednak już drugi przejazd poligonu w Drawsku Pomorskim poszedł mi bardzo dobrze i znacząco zwiększyłem tempo z czego jestem bardzo zadowolony. Przede wszystkim cieszę się z tego, że nie odczuwam już skutków kontuzji odniesionej podczas tegorocznego rajdu Dakar. Mam ogromny szacunek dla organizatorów za bardzo sprawnie przeprowadzone zawody. Miałem ogromną radość z jazdy i w bardzo pozytywnym nastroju opuszczam Drawsko Pomorskie.

Pierwszy odcinek specjalny Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie oficjalnie rozpoczął sezon rajdów terenowych w Polsce. Próba „Mogadisz” była również odcinkiem kwalifikacyjnym, a czołowa dziesiątka zawodników w piątkowy wieczór wybrała pozycje startowe przed niezwykle długimi i wymagającymi próbami na poligonie w Drawsku Pomorskim. W sobotę zawodnicy mają bowiem do pokonania łącznie 290 kilometrów odcinków specjalnych.

Drawsko Pomorskie to miejsce, które kocha rajdy samochodowe, a zawodnicy doceniają niezwykłe walory jednego z najtrudniejszych i najdłuższych rajdów terenowych w kraju. Frekwencja zawodników zgłoszonych do zawodów wygląda imponująco, a do Polski przyjechały także zagraniczne zespoły chcące rywalizować z bardzo mocnymi i docenianymi krajowymi załogami.

Licząca blisko osiemnaście kilometrów próba „Mogadisz” padła łupem Miroslava Zapletala i Marka Sykory (Ford F150 EVO) – zajęli także pierwszą pozycję w grupie T1. Mistrzowie Polski wyruszą na trasę jutrzejszych prób jako trzecia załoga. Tomasz Białkowski i Dariusz Baśkiewicz prowadzący Polarisa RZR zajęli na prologu drugą pozycję ze stratą 16 sekund jednocześnie osiągając najlepszy rezultat w grupie Open. Na poligonie w Drawsku Pomorskim wystartują jako piąta załoga, zgodnie z wyborem pozycji startowych dokonanym po zakończeniu piątkowego etapu rajdu.

Krzysztof Hołowczyc z Łukaszem Kurzeją przywieźli do Drawska Pomorskiego BMW X3. Olsztynianin oceniający swoja jazdę jako nieco zachowawczą zapowiada szybsze tempo na jutrzejszych próbach. Jeden z najbardziej doświadczonych kierowców rajdowych w naszym kraju jako pierwszy wystartuje do sobotnich odcinków specjalnych. Marek Kubiczek i Artur Janda zajęli czwartą pozycje na prologu i najlepszą w grupie T4, a do sobotniej rywalizacji przystąpią jako dziewiąta załoga. Maciej Stolarski i Bartosz Dzienis na odcinku uplasowali się na piątej pozycji, a do sobotniego etapu wyruszą jako czwarta załoga. Michał i Julita Małuszyńscy (Mini John Cooper Works) osiągnęli szósty rezultat, a do odcinków specjalnych w Drawsku Pomorskim wyrusza tuż za Krzysztofem Hołowczycem i Łukaszem Kurzeją.

Sławomir Jabłoński i Rafał Jędrys okazali się najszybsi w grupie TH. Annett Fischer i Lisa Crampton najszybciej pokonały trasę wśród pojazdów grupy T3, a Piotr Borys i Maksymilian Staniszewski w T2. Mariusz Pietrzycki i Sabina Pietrzycka uzyskali najlepszy rezultat w Pucharze Dacia Duster Motrio Cup, który już mamy przyjemność oglądać na naszych trasach już piąty sezon.

Wśród motocyklistów startujących w ramach Mistrzostw Polski w Rajdach Baja doskonale spisał się Maciej Giemza. Doskonale poradził sobie z trasą prologu, a po stylu w którym zawodnik Orlen Team osiągnął metę tej próby możemy wnioskować, że nie ma już śladu po kontuzji odniesionej podczas tegorocznego Rajdu Dakar. Jan Stolarczyk osiągnął najlepszy czas wśród quadów napędzanych na cztery koła, a Juraj Varga popisał się najlepszym rezultatem w quadach napędzanych na jedną oś. Wśród zawodników zgłoszonych w Pucharze Polski Rajdów Baja najlepszy czas osiągnął Mikołaj Krysik, równocześnie był najszybszy w kategorii Q4. Przemysław Wójcik zwyciężył w kategorii motocykli, a Łukasz Pacud w Q2.

Artur Brzozowski i Maciej Albinowski startujący w Rajdowym Pucharze Polski Samochodów Terenowych osiągnęli najlepszy rezultat na prologu, jednocześnie zajmując pierwszą pozycję w grupie SSV. Bartosz Malawski i Tomasz Mroczek zwyciężyli w grupie S2. W grupie S1 najlepszy rezultat uzyskali Maciej i Beata Pelc (Nissan Patrol).

Zawodnicy startujący w Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie nie ukrywali radości z faktu startu sezonu. Podkreślali równocześnie, że tak wymagający start z niezwykle trudnymi trasami to doskonały trening i nauka przed najtrudniejszymi rajdami rozgrywanymi w Europie, ale i na świecie. Mamy nadzieję, że zawody rozgrywane bez udziału kibiców to tylko etap przejściowy i już niebawem wszyscy sympatycy sportów motorowych będą mogli podziwiać zawodników na żywo.

Sobotni etap i dwa odcinki specjalne na poligonie w Drawsku Pomorskim rozstrzygną losy rywalizacji w inaugurującej sezon rundzie. Emocji z pewnością nie zabraknie, jesteśmy też pewni że najlepsze w kraju i w Europie załogi zapewnią nam niezwykłe emocje. Emocje na najwyższym poziomie.

Zwycięzców Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie poznamy w sobotnie popołudnie.

 

 

TOYOTA GAZOO Racing podczas wspólnej prezentacji z Subaru Corporation pokazała wyczekiwany z niecierpliwością nowy model Toyota GR 86. To światowa premiera najnowszego sportowego samochodu Toyoty, który uzupełnia portfolio linii GR. Trzeci globalny model z serii GR dołącza do cenionych na świecie GR Supry i GR Yarisa.

Nowy GR 86 to następca modelu GT86, który trafił na rynek w 2012 roku i osiągnął sprzedaż na poziomie ponad 200 tys. egzemplarzy. GR 86 odziedziczył po swoim poprzedniku charakter sportowego samochodu dającego prawdziwą radość z jazdy. GR 86 będzie najlżejszym czteromiejscowym coupe w segmencie dzięki wielu technologicznym innowacjom, których celem jest redukcja masy. Stąd m.in. zastosowanie aluminium do wykonania dachu czy elementów nadwozia.

Samochód jest napędzany lekkim, czterocylindrowym silnikiem typu bokser o pojemności 2,4 litra. Nowa, większa jednostka napędowa sprawia, że GR 86 ma lepsze osiągi od swojego poprzednika.

Wymiary GR 86 są niemal identyczne jak GT86, a tym samym nowy model utrzymał nisko położony środek ciężkości, co przyczynia się do jeszcze bardziej zwinnego prowadzenia. Sztywność skrętną poprawiono o około 50 procent w porównaniu z GT86, dzięki czemu auto prowadzi się bardziej dynamicznie i pewniej pokonuje zakręty.

Samochód wyposażono w elementy aerodynamiczne takie jak przednie wloty powietrza czy boczne panele, które wywodzą się wprost z motorsportu. Sprawiają one, że GR 86 osiąga prawdopodobnie najlepsze w klasie właściwości jezdne i stabilność w zakrętach.

Więcej szczegółów dotyczących nowego GR 86 w Europie Toyota zaprezentuje jeszcze w tym roku.

Hyundai ogłosił wprowadzenie do oferty sportowego modelu i20 N. Ten miejski hot-hatch, inspirowany jest rajdowym i20 WRC, a jego ceny zaczynają się od 99 000 złotych.

Nowy i20 N ma swoje korzenie w sportach motorowych. Jest inspirowany i20 Coupe WRC, samochodem rajdowym opartym na zmodyfikowanej wersji drogowego Hyundaia i20, a zatem ma masę taką samą jak minimalna wymagana w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC).

To właśnie ten model przyniósł Hyundaiowi w 2019 roku tytuł Mistrza Producentów WRC po czterech zwycięstwach etapowych. Do tej pory Hyundai odniósł w sumie 17 zwycięstw na najwyższym poziomie w międzynarodowych rajdach samochodowych.
Całkowicie nowy i20 N prezentuje bezkompromisowy wygląd, który pasuje do dostarczanych osiągów i sportowych wrażeń.

Wygląd zewnętrzny modelu podkreśla jego rasowy charakter, łącząc elementy rajdowego dziedzictwa Hyundaia z najnowszą filozofia projektową firmy Sensuous Sportiness. Do sportowej i dynamicznej sylwetki modelu i20 dodano aerodynamiczne i funkcjonalne elementy oraz zdecydowano się na zmniejszenie prześwitu o 10 mm.

Nowy i20 N jest napędzany przez turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra (1.6 T-GDi) połączony z sześciobiegową manualną skrzynią biegów (6MT). Silnik ten jest pierwszym silnikiem nowej generacji w europejskim modelu Hyundai. Zapewnia on maksymalną moc 204 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 275 Nm. Przy masie 1190 kg stosunek mocy do masy jest jednym z najlepszych w swojej klasie. Nowy i20 N osiąga prędkość maksymalną 230 km/h, a 0 od 100 km/h przyspiesza w zaledwie 6,2 sekundy.

Skrzynia biegów 6MT została dopracowana i wzmocniona specjalnie pod kątem nowego i20 N, aby radzić sobie z wyższymi obrotami i momentem obrotowym silnika, a także funkcją Launch Control. Nowy i20 N może być również wyposażony w N Corner Carving, czyli mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (mLSD), który wykorzystuje mechanicznie sterowaną przekładnię kątową do sterowania przenoszeniem mocy na przednie koła. Mechanizm zapewnia optymalną trakcję i poprawia przyczepność na każdym zakręcie, zapewniając bardziej sportową i zwinną jazdę.
Nowy Hyundai i20 N oferowane jest w dwóch wersjach, które oferują bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, łączności i komfortu. Bazowa wersja N kosztuje 99 000 złotych, natomiast topowa wersja N Performance została wyceniona na 108 900 złotych.

W ramach bogatego standardu na wyposażeniu każdej wersji znajduje się system multimedialny z 8” ekranem dotykowym, 6 głośnikami i cyfrowym radiem DAB, cyfrowe zegary z 10,25” kolorowym wyświetlaczem, system Bluetooth, wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą, klimatyzacja manualna, tempomat, tylne czujniki parkowania, kamera cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi, asystent utrzymywania pasa ruchu (LKA), asystent unikania kolizji czołowych (FCA), inteligentny asystent ostrzegania o ograniczeniach prędkości (ISLA), system monitorowania tylnej kanapy (RSA) oraz system ratunkowy eCall.

Z zewnątrz i20 N wyróżnia wiele sportowych elementów: przedni zderzak z większym wlotem powietrza, szeroka osłona chłodnicy z logo N, czerwone listwy znajdujące się na bocznych progach, przednim i tylnym zderzaku, spojler dachowy inspirowany WRC, tylny dyfuzor oraz trójkątne tylne światło przeciwmgielne. Innymi atrakcyjnymi elementami stylistycznymi są przyciemnione przednie reflektory i tylne lampy wykonane w technologii LED. Sportowy charakter nowego i20 N jest dodatkowo podkreślony przez specjalnie zaprojektowane dla tego modelu 18-calowe felgi aluminiowe z szarym matowym wykończeniem i zaciskami hamulcowymi z logo N.

Wnętrze nowego i20 N oferuje przestrzeń do sportowej jazdy oraz wiele elementów charakterystycznych dla modeli N. Między innymi sportowe fotele z tapicerką skórzano-materiałową, kierownicę N i gałkę dźwigni zmiany biegów N oraz sportowe metalowe pedały. Czarne wnętrze z czarną podsufitka uzupełniają akcenty w kolorze Performance Blue.
Ponadto dla wersji N cyfrowy zestaw wskaźników i ekran multimediów wyposażono w takie funkcje, jak czerwone pole, które zmienia się w zależności od temperatury oleju silnikowego oraz wskaźnik momentu zmiany biegu, który sugeruje kierowcy najlepszy czas na zmianę przełożenia.

Wersja N Performance oferuje dodatkowo N Corner Carving, czyli mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (mLSD), bezkluczykowy dostęp, klimatyzację automatyczną, czujnik deszczu, elektrochromatyczne lusterko, przednie czujniki parkowania, ładowarkę bezprzewodową do smartfonów, podgrzewana przednie fotele i kierownicę, asystenta podążania na pasie ruchu (LFA), system monitorowania martwego pola (BCW) i system ostrzegania o ruchu poprzecznym (RCCW).

Wersja N Performance dostępna jest z pakietem Navi, zawierającym system multimedialny z 10,25” ekranem dotykowym, nawigację fabryczną, systemem Bluelink, system Premium Audio BOSE z zewnętrznym wzmacniaczem i głośnikiem centralnym, który kosztuje 6 000 złotych.

Po nowym i30 N, zupełnie nowy i20 N to drugi ze sportowych modeli N Hyundaia, który zadebiutuje w tym roku w salonach marki Hyundai. W tym roku pojawi się jeszcze jedna nowość z logo N. Gamę sportowych modeli uzupełni pierwszy hot-suv N czyli Hyundai KONA N.

Aby uczcić 120. rocznicę debiutu marki w sportach motorowych, ŠKODA Motorsport stworzyła limitowany model FABIA Rally2 evo Edition 120. Na rynku pojawi się zaledwie dwanaście sztuk tej specjalnej wersji samochodu rajdowego. ŠKODA FABIA Rally2 evo Edition 120 oferuje większość ulepszeń technicznych wprowadzonych w ŠKODA FABIA Rally2 evo 2021, uzupełnionych o dodatkowe wyposażenie, specjalny design i ekskluzywne akcesoria. Zamówienia na rajdowy model są otwarte.

W 2021 roku ŠKODA obchodzi 120. rocznicę pierwszego startu swojego pojazdu w sportach motorowych. W ciągu minionych dziesięcioleci marka z Mladá Boleslav przeszła od wyścigów długodystansowych na motocyklach do podjazdów górskich, wyścigów torowych i rajdów samochodowych. Po drodze odniosła niezliczone zwycięstwa. Ostatnio święciła sukcesy w kategorii WRC2/WRC2 Pro w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

12 wyjątkowych samochodów

Aby uhonorować 120-letnią tradycję udziału pojazdów marki w wyścigach i rajdach, ŠKODA Motorsport stworzyła limitowaną edycję swojego słynnego modelu rajdowego. Do sprzedaży trafi zaledwie dwanaście egzemplarzy ŠKODY FABIA Rally2 evo Edition 120. Każdy z nich będzie zawierał nie tylko techniczne ulepszenia modelu FABIA Rally2 evo 2021, ale także szereg dodatkowych funkcji. Oprócz standardowego wyposażenia pojazd posiada zestaw pomalowanych na zielono magnezowych felg oraz komplet dodatkowych świateł LED.

Dodatkowy pełny pakiet akcesoriów wewnętrznych jest częścią standardowej konfiguracji. Obejmuje torby do przechowywania rzeczy osobistych, narzędzi lub części zamiennych. Akcesoria, takie jak pojemniki na wodę pitną, butelki na płyny samochodowe, paski oraz uchwyty, uzupełniają pakiet dodatków. Wyposażenie z limitowanej edycji obejmuje również unikalny ekran powitalny Edition 120 dla obu monitorów w kokpicie, specjalny design samochodu oraz tabliczkę identyfikującą numer seryjny. Ofertę specjalną dopełnia certyfikat autentyczności oraz gadżety – plecak i miniaturka samochodu ŠKODA FABIA Rally2 evo w skali 1:18.

Limitowana edycja ŠKODA FABIA Rally2 evo Edition 120 to wersja all-inclusive zmodernizowanego modelu. Dzięki pakietowi ulepszonych części oferuje znacznie więcej niż tylko rozwiniętą wersję pojazdu, który wygrał mistrzostwa. Ekskluzywne funkcje sprawiają, że limitowana edycja 120 jest również prawdziwym samochodem kolekcjonerskim – mówi Michal Hrabánek, szef ŠKODA Motorsport.

Szereg ulepszeń

ŠKODA FABIA Rally2 evo Edition 120 zawiera wszystkie standardowe elementy ogólnego pakietu zmodernizowanego rocznika 2021. Aktualizacje dotyczą ulepszonego silnika. Celem techników była poprawa wymiany gazowej i przygotowania mieszanki w komorze spalania. Udało się to zrealizować dzięki nowo zaprojektowanemu i bardziej wydajnemu intercoolerowi, zoptymalizowanemu kolektorowi wydechowemu, nowemu rozrządowi zaworowemu, a także nowej konfiguracji elektronicznego mapowania. Modyfikacje poprawiają wydajność silnika oraz zwiększają maksymalną moc pojazdu o 2 kW do 214 kW, w zależności od jakości paliwa. Nowo skalibrowane amortyzatory zapewniają jeszcze lepszą przyczepność i stabilność samochodu na wszystkich typach nawierzchni, sprawiając, że kierowca ufa swojemu pojazdowi.

Powodem modernizacji ŠKODY FABIA Rally2 evo w 2021 roku była nie tylko chęć zapewnienia jeszcze lepszych osiągów, ale również uzyskanie poprawy niezawodności. Mocniejsza rama pomocnicza tylnej osi minimalizuje ryzyko uszkodzenia na nierównych drogach. Do wersji ŠKODY FABIA Rally2 evo przystosowanej do szutrowych nawierzchni zostanie dołączone specjalne urządzenie chłodzące tylne hamulce, początkowo homologowane tylko do użytku na asfalcie. Silnik ŠKODY FABIA Rally2 evo 2021 oraz jej limitowanego odpowiednika Edition 120 jest wyposażony w przeprojektowany układ smarowania z ulepszoną funkcją w trybach dynamicznych. Modyfikacje obejmują nowo zaprojektowany filtr wlotowy i zoptymalizowaną geometrię przegród w misce olejowej. Dzięki temu doprowadzanie oleju do turbosprężarki jest jeszcze sprawniejsze. Dodatkowy rezultat tej modyfikacji to obniżony poziom zużycia oleju. Nowo rozmieszczone przyciski na kierownicy ułatwiają korzystanie z ośmiu różnych funkcji, a przeprojektowane mocowanie podnośnika poprawia komfort podróży.

Nabywcy limitowanej ŠKODY FABIA Rally2 evo Edition 120 mogą skorzystać z dodatkowych opcji, np.: zmodyfikowanej skrzyni biegów, dzięki której pojazd jest lepiej przygotowany do rajdów, w których osiąga się wysoką średnią prędkość (prędkość maksymalna 202 km/h). Z myślą o nawierzchni o niskiej przyczepności ŠKODA Motorsport oferuje również trzeci zestaw ramp różnicowych (48/70), których można używać zarówno na drogach żwirowych, jak i asfaltowych.

Porsche uruchamia własny cyfrowy kanał sprzedaży nowych i używanych samochodów, które są dostępne od ręki. Za pośrednictwem platformy Porsche One Market Place – sklepu internetowego Porsche – potencjalni klienci mogą teraz wybrać preferowany model spośród aut oferowanych w salonach dealerskich w całym kraju.

Ponadto platforma pozwala klientom na przeprowadzenie najważniejszych czynności związanych z zakupem bezpośrednio w internecie – niezależnie od czasu i miejsca, w którym się znajdują.

Klienci w naturalny sposób przemieszczają się dziś pomiędzy cyfrowym światem a fizycznymi punktami sprzedaży” – powiedział Detlev von Platen, członek zarządu Porsche AG ds. sprzedaży i marketingu. „Nasz nowy cyfrowy »sklep« odpowiada na ten trend i sprawia, że zakup samochodu jest jeszcze łatwiejszy. Będziemy dalej rozwijać ten całościowy cyfrowy ekosystem – oprócz samochodów na całym świecie chcemy oferować tam specyficzne dla Porsche produkty i usługi mobilne”.

Wprowadzony właśnie kanał sprzedaży będzie współistniał z dotychczasową sprzedażą w salonach. Dostęp do oferty zapewnia klientom Porsche One Market Place – internetowy sklep Porsche, w którym można zarezerwować wybrane auto. A jeśli potencjalny nabywca zechce pozostawić swój używany wóz w rozliczeniu, wstępne informacje na ten temat również może podać online.

Funkcja wyszukiwania połączona z usługą rezerwacji samochodu online

Platforma łączy się z usługą dostępną już jako Porsche Finder – czyli wyszukiwarką Porsche, dzięki której potencjalni klienci Porsche mogą odnajdywać pożądane samochody, „prześwietlając” listę nowych i używanych egzemplarzy w magazynach różnych dealerów. Od listopada 2020 r. auto można nie tylko wyszukać, ale – za pośrednictwem Porsche One Market Place – skorzystać także z funkcji rezerwacji. Dzięki temu klient ma możliwość zakupu samochodu przez internet, co wiąże się ze złożeniem wiążącego zamówienia.

Sprzedaż aut przez internet elementem strategii cyfryzacji Porsche

Wprowadzając internetową sprzedaż samochodów, Porsche chroni konkurencyjność Porsche Centrów w epoce cyfryzacji.

Jesteśmy dumni z faktu, że możemy zaoferować naszym klientom opcję cyfrowego zakupu w istniejącym środowisku Porsche – i wprowadzić to jako zintegrowane rozwiązanie na naszym krajowym, polskim rynku. Cyfrowe doświadczenie nie zastępuje wizyty w Porsche Centrum, a raczej ją uzupełnia i optymalizuje. Cieszymy się, że dajemy naszym klientom możliwość zamówienia wymarzonego samochodu w zaciszu własnego domu, w sposób elastycznie dopasowany do ich stylu życia i harmonogramu” – powiedział Wojciech Grzegorski, dyrektor marki Porsche w Polsce.

W przyszłości Porsche zaoferuje kolejne produkty i usługi online

Wdrożenie platformy sklepu internetowego Porsche One Market Place stanowi element strategii cyfryzacji Porsche, która oprócz samochodów obejmie wszystkie produkty i usługi opracowywane w odpowiedzi na stale zmieniające się potrzeby klientów w zakresie mobilności. Producent samochodów sportowych zamierza poszerzyć ten kanał, tak aby stworzyć sklep z produktami i usługami Porsche.

Wizja naszej platformy obejmuje nie tylko sprzedaż samochodów przez internet, ale i zaoferowanie szerokiej gamy produktów i usług online – takich, które pozwolą nam być jak najbliżej klienta” – dodał Wojciech Grzegorski.

Porsche One Market Place znajduje się pod adresem finder.porsche.com/pl.

Toyota Motor Italia w sezonie 2021 zorganizuje rajdowy puchar dla właścicieli Toyoty GR Yaris. Cykl pod nazwą GR Yaris Rally Cup będzie składał się z pięciu asfaltowych rund, a łączna pula na nagrody w sezonie wynosi aż 300 tysięcy euro.

Toyota GR Yaris szybko zdobyła serca fanów motorsportu, a zwłaszcza rajdów. Budowany w specjalnie w tym celu przygotowanej fabryce Motomachi w Japonii nowy hot hatch japońskiego koncernu to połączenie wszystkiego co prawdziwy samochód sportowy powinien mieć – mocny silnik, porządne zawieszenie, inteligentny układ przeniesienia napędu oraz lekkie nadwozie. 261 KM wytwarzane przez najmocniejszy trzycylindrowy silnik z turbodoładowaniem, stały napęd na cztery koła GR-Four z trzema trybami pracy, manualna, sześciobiegowa skrzynia, a także karoseria, której elementy wykonano z aluminium i lekkich, ekologicznych plastików oraz dach z włókna węglowego to DNA modelu GR Yaris. Samochód czerpie pełnymi garściami z doświadczeń Toyota Gazoo Racing w rajdowych mistrzostwach świata.

Japoński koncern przekonuje, że samochód nadaje się do startów nie tylko w amatorskich imprezach. I tak rzeczywiście jest. GR Yaris był wykorzystywany przy wybranych rundach rajdowych mistrzostw świata jako tzw. samochód zero, czyli ostatnie auto sprawdzające trasę przed najszybszymi rajdówkami. Ale z samochodu zaczęli już korzystać zawodnicy. Pod koniec 2020 roku GR Yarisy pojawiały się na trasach rajdowych w Japonii. Toyota Gazoo Racing Australia, wykorzystując całą bazę techniczną auta, przygotowała wersję AP4, którą można rywalizować w różnych mistrzostwach w rejonie Azji i Pacyfiku.

W Europie też nie zabraknie okazji do sportowego wykorzystania tego auta. W 2021 roku za sprawą Toyota Motor Italia GR Yarisy pojadą po odcinkach specjalnych rajdowych mistrzostw Włoch. GR Yarisy dostaną pakiet odpowiednich części, by spełnić regulaminowe wymogi klasy R1T 4WD.

Na sezon 2021 zaplanowano aż pięć okazji do pościgania się hot hatchem Toyoty i to w imprezach o wyrobionej marce nie tylko na Półwyspie Apenińskim. Sezon zacznie się w czerwcu od Rally di Alba, potem w kalendarzu mamy Rally di Roma Capitale, Rally 1000 Miglia, Rally 2 Valli, a sezon zakończy Rally di Modena zaplanowane na ostatni weekend października. Wszystkie rajdy to imprezy asfaltowe.

Toyota Motor Italia chce pomóc kierowcom w rozwoju, a najlepszych doceniać. W puli nagród na cały sezon jest aż 300 tysięcy euro, a na gratyfikację mogą liczyć nie tylko zawodnicy, ale też ich zespoły.

 

Oficjalny samochód bezpieczeństwa – Mercedes-AMG Official Safety Car – i oficjalny samochód medyczny Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA pokryte nowym lakierem.

W ostatnich latach Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) uczyniła bardzo wiele dla zwiększenia bezpieczeństwa w Formule 1. Niemniej jednak wypadków nie da się całkowicie wyeliminować i właśnie w tych sytuacjach widać, jak istotna jest praca stewardów oraz niezawodność samochodu bezpieczeństwa i samochodu medycznego. W naszym portfolio mamy dwa specjalnie dostosowane pojazdy, wypróbowane na torach wyścigowych i sprawdzone w roli samochodu bezpieczeństwa FIA i samochodu medycznego FIA – AMG GT R oraz C 63 S Kombi. Również nowy wizerunek doskonale odpowiada ich zadaniom”, stwierdza Philipp Schiemer, prezes zarządu spółki Mercedes-AMG GmbH.

Christoph Sagemüller, szef Mercedes-AMG Motorsport, dodaje: „Już od 1996 roku pojazdy Mercedes-AMG, jako oficjalne samochody bezpieczeństwa, w bezpieczny sposób prowadzą stawkę Formuły 1 po pętli toru, gdy ich interwencję wymuszą niebezpieczne zdarzenia lub złe warunki pogodowe. Dalsze przedłużenie umowy było więc dla nas oczywistością. Maksymalizacja bezpieczeństwa jest naszym najwyższym priorytetem – zarówno w sporcie wyścigowym, jak i w naszych pojazdach drogowych. Niemniej mamy oczywiście nadzieję, że w tym sezonie oba samochody trzeba będzie wykorzystywać jak najrzadziej”.

Firma CrowdStrike jest partnerem zespołu Formuły 1 Mercedes-AMG Petronas już od 2019 roku. Wraz z rozpoczęciem tegorocznego sezonu partnerstwo z tym wiodącym na rynku dostawcą chmurowych zabezpieczeń punktów końcowych rozszerzono o zaangażowanie w samochód bezpieczeństwa Mercedes Safety Car.

Bernd Mayländer, ambasador marki AMG i instruktor AMG Driving Academy, jest od 2000 roku wyznaczonym przez FIA kierowcą oficjalnego samochodu bezpieczeństwa Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA: „Przez te wszystkie lata moje samochody bezpieczeństwa nigdy mnie nie zawiodły. Ich wzorcowa niezawodność jest również bardzo istotnym czynnikiem bezpieczeństwa. Wciąż na nowo zachwycają mnie ich znakomite osiągi na torze wyścigowym. Cieszę się, że nadal będę jeździł samochodem bezpieczeństwa FIA, a ten sezon przyniesie mi jeszcze więcej urozmaiceń, nie tylko ze względu na zmianę koloru”.

W sezonie 2021 Bernd Mayländer poprowadzi stawkę Formuły 1 na zmianę w różnych pojazdach – po raz pierwszy od 1996 r. Mercedes-AMG podzieli się wymagającymi zadaniami samochodu bezpieczeństwa FIA i samochodu medycznego FIA z innym producentem samochodów – z brytyjską marką aut sportowych Aston Martin, z którą łączy go szeroka współpraca techniczna, obejmująca m.in. ośmiocylindrowe silniki bi-turbo z Affalterbach. To właśnie Aston Martin wkroczy jako pierwszy do akcji podczas otwarcia sezonu Formuły 1 – 28 marca na Gulf Air Bahrain Grand Prix 2021. Samochody bezpieczeństwa Mercedes-AMG wystartują natomiast 18 kwietnia, w drugiej rundzie Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA we włoskiej Imoli.

Pod względem technicznym Mercedes-AMG GT R pozostaje od ubiegłego roku niezmieniony i rozwija moc 430 kW (585 KM). Podstawą jego nadzwyczajnej dynamiki jazdy są 4,0-litrowy silnik V8 bi-turbo, umieszczony z przodu za osią przednią w układzie transaxle, zaawansowany konstrukcyjnie układ jezdny, dopracowana aerodynamika z aktywnymi elementami oraz inteligentna, lekka konstrukcja nadwozia. Wyposażenie dodatkowe obejmuje pakiet AMG Track z systemem ochrony kapotażowej oraz wysokowydajny ceramiczny kompozytowy układ hamulcowy. Wszystko to stwarza modelowi AMG GT R doskonałe warunki do wykonywania trudnych zadań w najwyższej klasie sportu motorowego. Wymogi Międzynarodowej Federacji Samochodowej wobec oficjalnego samochodu bezpieczeństwa są wysokie – musi on być w stanie utrzymać określony minimalny poziom prędkości, który ochroni opony i hamulce bolidów Formuły 1 przed nadmiernym wystudzeniem, a ich silniki przed przegrzaniem.

Obok samochodu bezpieczeństwa w stałej gotowości do szybkiej pomocy w nagłych przypadkach jest Mercedes-AMG C 63 S Kombi – jako oficjalny samochód medyczny Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA, prowadzony przez południowoafrykańskiego kierowcę Alana van der Merwe. Samochód medyczny FIA w rundzie startowej podąża za stawką Formuły 1, ponieważ w tej krytycznej fazie wyścigów bolidy jadą niezwykle blisko siebie. W ten sposób w razie wypadku lekarze mogą błyskawicznie dotrzeć na miejsce zdarzenia i natychmiast rozpocząć udzielanie pierwszej pomocy medycznej. Pod względem technicznym samochód medyczny jest odpowiednikiem modelu seryjnego z silnikiem o mocy 375 kW (510 KM), który do zadań na torze wyścigowym również wyposażono w wysokowydajny ceramiczny kompozytowy układ hamulcowy. Cztery pojedyncze wyścigowe fotele kubełkowez 4-punktowymi pasami bezpieczeństwa zapewniają doskonałe oparcie i bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i zespołowi lekarzy.

Oba samochody bezpieczeństwa wyposażono we wnętrzu w dwa dodatkowe monitory. Na jednym widoczny jest obraz telewizyjny z transmisji wyścigu. Drugi monitor pokazuje grafikę z aktualną pozycją na torze poszczególnych aut wyścigowych. Ponadto oba samochody bezpieczeństwa wyposażone są w specjalnie skonstruowane przez AMG belki dachowe z włókna węglowego, w których umieszczono obowiązkowe światła błyskowe.

Podczas wyścigu oficjalny samochód medyczny i oficjalny samochód bezpieczeństwa Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA stoją w gotowości obok siebie w alei serwisowej.

Galeria:

Mikołaj „Miko” Marczyk – najmłodszy w historii Rajdowy Mistrz Polski wraz z Szymonem Gospodarczykiem – jednym z najbardziej doświadczonych polskich pilotów, w 2021 roku wystartują w pełnym sezonie Rajdowych Mistrzostw Europy. Polska załoga będzie rywalizować na trasach 8 rund najstarszego cyklu rajdowego na świecie w barwach ORLEN Team. Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk zadebiutowali w […]

Lexus opublikował zaskakujące nagranie, które udowadnia, że chwila nieuwagi z powodu zerkania na telefon podczas jazdy samochodem może się okazać dłuższa niż sądzimy. I przynieść bardzo poważne konsekwencje. Wiele osób uważa, że sprawdzenie na telefonie sms-a zajmuje najwyżej dwie sekundy. Niejeden kierowca sprawdza przychodzące wiadomości podczas jazdy pomimo oficjalnego zakazu, gdyż sądzi, że odwrócenie uwagi […]

Zwycięstwem Krzysztofa Hołowczyca i Łukasza Kurzei zakończył się w sobotę rajd Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie. Zawody zainaugurowały sezon rajdów terenowych w Polsce. Hołowczyc z Kurzeją przywieźli do Drawska Pomorskiego treningowe BMW X3 i zrobili doskonały użytek z samochodu, którym olsztynianin startował wiele lat temu, a w 2011 roku zwyciężył za jego kierownicą w jednym […]

Pierwszy odcinek specjalny Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie oficjalnie rozpoczął sezon rajdów terenowych w Polsce. Próba „Mogadisz” była również odcinkiem kwalifikacyjnym, a czołowa dziesiątka zawodników w piątkowy wieczór wybrała pozycje startowe przed niezwykle długimi i wymagającymi próbami na poligonie w Drawsku Pomorskim. W sobotę zawodnicy mają bowiem do pokonania łącznie 290 kilometrów odcinków specjalnych. Drawsko […]

TOYOTA GAZOO Racing podczas wspólnej prezentacji z Subaru Corporation pokazała wyczekiwany z niecierpliwością nowy model Toyota GR 86. To światowa premiera najnowszego sportowego samochodu Toyoty, który uzupełnia portfolio linii GR. Trzeci globalny model z serii GR dołącza do cenionych na świecie GR Supry i GR Yarisa. Nowy GR 86 to następca modelu GT86, który trafił […]

Hyundai ogłosił wprowadzenie do oferty sportowego modelu i20 N. Ten miejski hot-hatch, inspirowany jest rajdowym i20 WRC, a jego ceny zaczynają się od 99 000 złotych. Nowy i20 N ma swoje korzenie w sportach motorowych. Jest inspirowany i20 Coupe WRC, samochodem rajdowym opartym na zmodyfikowanej wersji drogowego Hyundaia i20, a zatem ma masę taką samą jak […]

Aby uczcić 120. rocznicę debiutu marki w sportach motorowych, ŠKODA Motorsport stworzyła limitowany model FABIA Rally2 evo Edition 120. Na rynku pojawi się zaledwie dwanaście sztuk tej specjalnej wersji samochodu rajdowego. ŠKODA FABIA Rally2 evo Edition 120 oferuje większość ulepszeń technicznych wprowadzonych w ŠKODA FABIA Rally2 evo 2021, uzupełnionych o dodatkowe wyposażenie, specjalny design i […]

Porsche uruchamia własny cyfrowy kanał sprzedaży nowych i używanych samochodów, które są dostępne od ręki. Za pośrednictwem platformy Porsche One Market Place – sklepu internetowego Porsche – potencjalni klienci mogą teraz wybrać preferowany model spośród aut oferowanych w salonach dealerskich w całym kraju. Ponadto platforma pozwala klientom na przeprowadzenie najważniejszych czynności związanych z zakupem bezpośrednio […]

Toyota Motor Italia w sezonie 2021 zorganizuje rajdowy puchar dla właścicieli Toyoty GR Yaris. Cykl pod nazwą GR Yaris Rally Cup będzie składał się z pięciu asfaltowych rund, a łączna pula na nagrody w sezonie wynosi aż 300 tysięcy euro. Toyota GR Yaris szybko zdobyła serca fanów motorsportu, a zwłaszcza rajdów. Budowany w specjalnie w […]

Oficjalny samochód bezpieczeństwa – Mercedes-AMG Official Safety Car – i oficjalny samochód medyczny Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA pokryte nowym lakierem. „W ostatnich latach Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) uczyniła bardzo wiele dla zwiększenia bezpieczeństwa w Formule 1. Niemniej jednak wypadków nie da się całkowicie wyeliminować i właśnie w tych sytuacjach widać, jak istotna jest praca […]