Debiut Kia Stonic w wersji GT Line

Written by on 9 października 2020

Stonic okazał się wielkim sukcesem marki Kia w Europie – od początku sprzedaży w 2017 roku nabywców znalazło ponad 150 000 egzemplarzy tego modelu. W 2019 roku miejski SUV stał się czwartym najlepiej sprzedającym się modelem Kia Motors w Europie.

W Polsce samochód ten sprzedaje się jeszcze lepiej. Po modelu Ceed i Sportage, Stonic zajmuje trzecie miejsce w rankingu sprzedaży nad Wisłą. Wiele wskazuje na to, że wariant GT Line jeszcze bardziej zwiększy atrakcyjność Stonica.

Produkcja Stonica GT Line rozpocznie się w październiku, w zakładzie Sohari w Korei. Podobnie jak inne modele marki Kia, również Stonic GT Line w standardzie jest oferowany z gwarancją na 7 lat lub do przebiegu 150 000 kilometrów.

Wygląd zewnętrzny inspirowany modelami z serii GT

Jak na miejskiego crossovera, z zewnątrz Kia Stonic GT Line prezentuje się bardzo sportowo i nawiązuje wyglądem do modeli Stinger GT, Ceed GT i ProCeed GT. Ponieważ jedna trzecia wszystkich sprzedanych do tej pory Stoniców miała dwukolorowe nadwozie, odmiana GT Line również jest oferowana w takiej wersji. Do wyboru jest aż 9 kombinacji kolorystycznych nadwozia i dachu.

Do wyboru silnik turbodoładowany i zespół napędowy typu „mild hybrid”

Stonic GT Line jest dostępny z nowym zespołem napędowym typu „mild hybrid” (MHEV) z rodziny EcoDynamics+. 1,0-litrowy silnik T-GDi (turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem benzyny) z rodziny Smartstream oraz instalacja elektryczna o napięciu 48 V zapewniają większą wydajność poprzez odzysk energii elektrycznej. Kompaktowych rozmiarów akumulator litowo-jonowy zasila w energię elektryczną silnik elektryczny, który pełni również rolę rozrusznika i generatora (MHSG).

Nowy silnik z rodziny Smartstream jest wyposażony w technologię CVVD (Continuously Variable Valve Duration), czyli zmiennych w sposób ciągły czasów otwarcia zaworów. Umożliwia ona silnikowi płynne przełączanie się między różnymi cyklami spalania mieszanki w zależności od obciążenia, co poprawia wydajność w każdej sytuacji podczas jazdy. Silnik z rodziny Smartstream generuje maksymalną moc 100 lub 120 KM.
W wersji 120-konnej Stonic GT Line standardowo jest wyposażony w nową mechaniczną skrzynię biegów (iMT) z elektronicznie sterowanym sprzęgłem „clutch by wire”. Dopłata do opcjonalnej siedmiobiegowej przekładni dwusprzęgłowej (7DCT) wynosi 6 000 zł. Skrzynia biegów iMT przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Zamiast mechanicznie sprzęgło jest uruchamiane elektronicznie. Przekładnia iMT współpracuje z MHSG i pozwala wcześniej wyłączyć silnik niż robi to system start-stop podczas hamowania silnikiem.

W trybie Eco obydwie przekładnie umożliwiają tzw. „żeglowanie” przy wyłączonym silniku w celu poprawy zużycia paliwa. System działa przy prędkości do 160 km/h. Silnik włącza się ponownie, gdy kierowca wciśnie pedał przyspieszenia, hamulca lub sprzęgła.

Kia Stonic GT Line jest również oferowana z silnikiem T-GDi o pojemności 1,0 litra, który osiąga maksymalną moc 100 KM i seryjnie współpracuje z sześciobiegową przekładnią mechaniczną (opcjonalnie – z siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią biegów).


Current track

Title

Artist