Maserati Tipo 61: 60. rocznica triumfu na torze Nürburgring
Napisane przez Moto Radio dnia 28 maja 2021
Maserati obchodzi znaczącą rocznicę: dokładnie 60 lat temu wyścigowe Tipo 61 odniosło niesamowite zwycięstwo w siódmej edycji 1000-kilometrowego maratonu na północnej pętli Nürburgringu – wspaniałego wyścigu wytrzymałościowego, który w tamtych latach osiągnął szczyt swojej świetności i popularności.
Sukces Maserati Tipo 61
Dzięki temu sukcesowi Maserati Tipo 61 prowadzone przez Mastena Gregory’ego i Lloyda Casnera zaliczyło niezapomniany dublet. Triumfowało na Nürburgringu drugi sezon z rzędu, zaledwie rok po zwycięstwie, które w 1960 r. odnieśli Stirling Moss i Dan Gurney. Samochody wyróżniało biało-niebieskie malowanie, które po latach posłużyło jako inspiracja dla Maserati MC12 Stradale – supersamochodu dominującego na początku XXI wieku, zbudowanego w hołdzie dla tamtych zwycięstw. Niedawno MC12 Stradale przekazało pochodnię nowemu MC20, odnawiając wyścigowego ducha, który zawsze był integralną częścią DNA Maserati. W ten sposób marka spod znaku trójzębu przygotowuje się na powrót do świata motorsportu.
Tipo 61 było najbardziej znanym z serii pięciu modeli zaprojektowanych przez Giulio Alfieriego. Nazywano je „Birdcage” (z ang. klatka dla ptaków) – z uwagi na niezwykłe podwozie, składające się z około 200 rur połączonych w złożoną konstrukcję przypominającą właśnie klatkę dla ptaków. Taka koncepcja pozwoliła na zwiększenie sztywności podwozia, które było jednocześnie lżejsze niż w innych pojazdach wyścigowych tamtych czasów. W rezultacie ta dwumiejscowa barchetta była najlepszym rozwiązaniem dla kierowców aut wyścigowych z silnikiem z przodu i napędem tylnych kół.
Budowa
Maserati rozpoczęło budowę Tipo 60 w marcu 1959 r. Już w listopadzie tego samego roku zmodernizowano je i nazwano „Tipo 61” – zgodnie z regulacjami, jakich wymagał start w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Pojemność 4-cylindrowego silnika zwiększono do 2900 cm3, a jego moc osiągnęła 250 KM (przy 7000 obr./min). Poza tym samochód zachował koncepcję i rozwiązania z Tipo 60.
Przy okazji jego masa własna wzrosła z 570 do 600 kg, a prędkość maksymalna – z 270 do 285 km/h.
Pomimo ogromnej mocy zużycie paliwa pozostawało dość niskie – co w wyścigach długodystansowych miało kluczowe znaczenie. W rezultacie Tipo 61 mogło rzadziej zatrzymywać się na tankowanie.
W ciągu zaledwie trzech lat produkcji, od 1959 do 1961 r., Tipo 60 i Tipo 61 królowały na międzynarodowej scenie wyścigowej. Ich moc i szybkość pozwoliły odnieść niezwykłe zwycięstwa i kontynuować zwycięską tradycję Maserati. Obecnie, u progu nowej epoki, producent znów planuje przyszłość motorsportu – tym razem pod szyldem MC20.
Kluczowe dane techniczne Tipo 60/Tipo 61:
- Silnik: 4-cylindrowy, rzędowy
- Pojemność skokowa: 1990-2890 cm3
- Moc: 200-250 KM
- Skrzynia biegów: mechaniczna, 5-biegowa + wsteczny wspólnie z mechanizmem różnicowym
- Podwozie: tzw. klatka dla ptaków
- Waga: 570-600 kg
- Prędkość maksymalna: 270-285 km/h